Min testbil, Nya Golf R DSG 2014 har idag fått bekänna fäRg som banracer på Lunda flygfält och JÄ&%#¤#¤ vad lättkörd den var..
ESC OFF
I nya Golf R har man möjligheten att stänga av antispinn i två steg, Sport och OFF. Jag testade Sport ett varv och körde sedan med antisladden helt av men det var ändå inte alls dramatiskt.
Tvärtom går nya Golf R otroligt balanserat och känns inte tung när den kastas vänster, höger och vänster igen mellan konerna.
Varma Gatdäck
Gatdäcken är de som ger upp först, de blir för varma och hala. Så är det nästan alltid men jag skulle säga att ju tyngre bil desto snabbare halkar man runt med gatdäck. Jag hade trott att Golf R eldar upp sina gatdäck snabbare än den gjorde.
De som stod utanför och kollade sa att original-golfen inte krängde värst mycket (DCC var inställd på "RACE") utan gick stabilt och hade ett gött ljud med växlingspuffar.
Launch Control
Kan bara hålla med, tycker den lät fint även inne i bilen och med Launch Control var bra starter buslätta att få till. En otroligt lättkörd och potent originalbil bland konerna alltså och i händerna på rätt förare hade den lätt kunnat sätta ännu bättre tider.
Skinnstolarna höll en också på plats förvånansvärt bra så man kunde helt ägna sig åt att styra. DSG körde jag i manuellt eller automatiskt sportläge, manuellt läge gav inte mycket snabbare varv.
Haldex-uppgradering?
Bra kan bli ännu bättre! Nya Golf R är verkligen helt grym som banbil som den är men.. nästa Golf R får gärna ha lite mer drivning bak.
I snäva kurvor hade det suttit bra med lite mer knuff bak istället för att bilen hasar rakt fram med tvärställda framhjul. Nu förstår jag varför Golf R raceputtar pratar om Haldex-uppgraderingar.
Som banräcer funkar nya Golf R über galant men hur blir det totala slutbetyget för bilen? Det inlägget kommer du hitta under Biltester.