Nyligen var det Sveriges Nationaldag och dagens inlägg har lite bäring på samma ämne eftersom jag tog denna bild..
..på fyra Svenska familjebilsklassiker. Bilarna rullade in en efter en på en liten butiksparkering i en helt vanlig liten Svensk ort där jag stod (utanför vår icke-Svenska minibuss) och väntade..
Dessa fyra bilar är liksom ett tvärsnitt av våra Svenska Bilklassiker. Längst bort en gammal Fas1 V40 bredvid en nyare V70. Närmast på bilden två Saab:ar från tiden då Saab fortfaraden var en äkta Saab.
Är nästan helt säker på att du har en relation till någon eller några av dessa bilar? Vilken skulle du t.ex. välja om du fick välja en av dem?
Jag hade själv valt den svarta 9-3 Aero:n eftersom den helt enkelt är snyggast och jag var faktiskt bland de första privatpersoner som provkörde Aero'n 2001-2002 när den kom ut i hallarna. Bilen var sådär SAAB-rejäl men Aerotillägget gav mer komfort-prestanda än bus-prestanda minns jag.
Även om SAAB i stort sett alltid har gjort snygga originalfälgar (ja ni har väl inte glömt de grymma tre-ekrade Aerofälgarna som på sin tid satt på gamla 900 Aero och senare även på min turbokonverterade 9000i, fanns även i mörk version med polerad kant. Dessa minns ni väl? :) till sina prestandamodeller så har jag ändå min fälgfavorit klar till 9-3:an!
Fälgarna jag pratar om heter BBS Challenge eller CH (eller välgjorda replikor med ett annat namn) i typ rejäl size typ 19-20" ihop med bra sommardäck gör de 9-3 Aero:n till en av de snyggaste sedaner som producerats i Sverige. Som en slutknorr till detta 9-3 snack så ska ni snart få läsa hur nya NEVS producerade 9-3 Aero'n med automat var att köra. Det kommer som ett söndagsinlägg inom kort eller så hittar du det snart under arkivet för mina #Biltester.