-->

Test: VW e-Caddy (El-Caddyn)

Idag kör vi transportbil och vi gör det utan dieselknatter eftersom denna e-Caddy drivs av en elmotor.

Jag skrev om denna bil redan för ett par år sedan (länk) men nu har jag alltså fått provköra den i Sverige.

Svenskt-Test-e-Caddy

Bortsett från texten så förtäljer ingenting på utsidan att denna bil är en elbil, ja ok.. den saknar avgasrör.

Provkör-e-Caddyn

När man sitter här ser det ut som i en vanlig Caddy och du startar den precis som vanligt med en nyckel, fast du hör ju ingen startmotor utan mer lite surr när allt görs redo för start.

Provbilen var en konceptbil och hade ett löjligt motormorr, enligt tyskarna jag pratade med så var det lite oklart om produktionsbilen skulle brumma eller inte, jag hoppas på det senare.

Eldriven-Caddy

Innan vi åker iväg måste jag få visa lastutrymmet som är intakt och här kan du lasta lite drygt 550 kilogram, alla batterier sitter under lastutrymmet.

Eldriven-Transportbil

Mätarna var Volkswagens numera standardelbilsmätare. Med en full laddning ska du kunna åka 12 mil men det beror på körsätt. Ställde man växelspaken så att bilen tokladdade=bromsade så fort man inte gasade så kunde man förlänga räckvidden och samtidigt nästan helt sluta använda bromsarna mer än att hålla bilen still.

e-Caddyn kändes riktigt pigg, balanserad och rolig att kurva runt i!

Det som kommer vara avgörande ifall det blir en hit eller inte i Sverige är den slutgiltiga räckvidden på produktionsbilen, vad den kommer att kosta företagarna och hur långa garantierna kommer att bli...

Läs gärna fler liknande tester av mig under arkivet för #Elbilar.

0 Besökare har kommenterat :