Ur den turbulenta SAAB-krisen reser sig en nygammal NEVS (står för National Electric Vehicle Sweden) producerad SAAB 9-3 Aero Sedan och en sådan har jag testat och provkört riktigt ordentligt.
Jet Black Metallic
Min provbil var en Jet Black Metallic. Den andra färgen man kan välja är Diamond Silver Metallic. Båda är klassiska kulörer som alltid kommer fungera.
SS = Sport Sedan
Denna SS eller Sport Sedan bygger på andra generationen av SAAB 9-3 som kom redan 2002 men jag tycker karossens linjer funkar helt OK än, i alla fall om min bilsmak får agera jury. De stora turbinfälgarna (ALU90) höjer bilens utseende enormt, skitsnygga!
Just den svarta bilen faller mig lite extra i smaken eftersom färgerna svart och aluminium passar bra ihop och det blir en bra mix av mörkt och ljust, den silverfärgade är mer anonym.
Något Antik Interiör
På insidan känner man igen sig. Åldern känns lite mer på insidan men även här "funkar" det. Kan ha att göra med att jag haft flera SAAB:ar och avverkat många mil i denna duktiga förarmiljö med skön tjock och greppvänlig ratt.
Bra förarstolar har SAAB nästan alltid haft (undantaget var min Saab-Lancia 600) och dessa el-säten med mjukt ljust läder är kanon men man sitter något högt.
Motor /Drivlina
Motorn i denna Aero är inte längre V6:an med dubbelturbo utan en tvåliters motor med twin-scroll turbo på 220 hk/350Nm.
Motorn gör inte mycket väsen av sig, man hör mest lite vinande när turbon vevar upp trycket. Den sexväxlade automatlådan jobbar effektivt och växlar upp otroligt lent men för bästa acceleration, bränsleekonomi och för att få en 40 kilogram lättare bil ska du välja den 10' billigare bilen med manuell sexväxlad låda.
En manuell bil gör 0-100 på 6,9 sekunder, drar 0,74 blandad körning.
Automaten behöver 8,6 sekunder och drar lite mer blandad, 0,85.
Motorn har numera tändspolar vid varje tändstift. Ni som haft en SAAB minns nog säkert tändkasetten och kanske även bytt den? :)
Chassi
En SAAB 9-3 Aero har 10 mm lägre sportchassi men bilen går otroligt mjukt över tjälskott och gupp så i jämförelse är det rätt mjukt.
Pressar man bilen lite så levererar ändå chassit en sportig fast känsla så det är en gubb-räcer med tonvikt på komfort. Riktigt bra chassi för våra Svenska gropiga vägar alltså.
Baksätet
Det ljusa och ombonade baksätet är lite mindre än man kan tro, tippar på samma size som en modern Golf eller BMW 3-serie.
Hirsch Edition = Fabrikstrim
Hirsch, alla med lite SAAB-historia i bagaget vet att detta är en seriös trimfirma som funnits ett tag. Lite som Polestar för Volvo.
Lägger man till 23.900:- vid beställning av nya Saab 9-3 får man effekten ökad från 220 till 275 hk och vridmomentet från 350 till 420 Nm. Utöver extra effekt får man lite läderklädda handtag inne i bilen samt en vinge och diffusor där bak.
Höjd Toppfart Till 260
Toppfarten ökas till 260 km/h men någon bromsuppgradering verkar det inte ingå. Originalbromsarna är ventilerade, 302 mm fram och 292 mm bak.
Man får väldigt mycket extra effekt för pengarna och jag tror Hirsch Edition bilar kommer hålla värdet bättre eftersom trimmet klassas som fabrikstillbehör.
Ekonomi
En manuell bil kostar 279.000, en automat 289.000:- och till båda ingår vinterhjul på 16" SAAB original aluminiumfälg. Tre års vagnskada och lika lång fri service (eller 9000 mil) ingår också i grundpriset.
Skatten blir 2020:-/år för den törstigare Automaten.
Summering
Man får en gedigen, beprövad bil om man köper en nygammal 9-3 Aero men du får samtidigt en gammal konstruktion. Förbrukning och nivån på utsläpp ligger med dagens mått i högsta laget.
Bilen saknar de senaste säkerhetsfunktionerna men å andra sidan var SAAB 9-3 Aero en mycket säker bil för 10 år sedan så det finns värre nya bilar att smälla med. Min beställning hade blivit en Manuell, Svart Hirsch-trimmad bil för 302.900 och jag hade behållit den tills den var färdig för skrot...
Kommentera gärna inlägget och läs mina andra #SAAB taggade inlägg eller varför inte läsa mina andra #Sedan eller #Kombi-tester?
Jag har haft många SAAB-modeller som tjänstebilar. Allt från 9000 CD, 9000 CSE och ett par 9-5:or på slutet och jag gillar att köra SAAB men jag tycker nog priset är lite i överkant för denna gamla Aero som NEVS försöker sälja även om den har sminkats med läckra fälgar och är med gamla mått fullutrustade. Hoppas ändå NEVS inte kroknar helt utan att vi får se deras elbilar framöver.
Jag håller med, vore kul om NEVS får ut sina elbilar typ relativt snart och inte bommar igen!
Jag köpte en av de sista NEVS 9-3 MY14:orna och kostade även på Hirschpaketet. Visst var det mycket pengar för en gammal konstruktion men på något märkligt sätt kändes som att man ändå köpte den sista riktigt Svenska bilen.
Jag köpte min Hirsh begagnad 2015. Nu har den gått 7100 mil. Den har dessutom kolfiber instrumentbrädan. Böt original tändstiften samt batteriet nu efter 9 år. Inget som behövdes, men bra att göra saker i tid.😉
Kul att du berättade, grattis till en fin KLENOD!