Förra Söndagen körde vi en Audi med i princip samma drivlina, den nya gas-optimerade 1.4 TFSI motorn på 110 hästar. Den sitter även i denna Seat Leon TGI har så det blir lite rapningar men ändå inte.
Exteriör
Om vi börjar på utsidan så är Seat Leon rätt anonym, den är varken ful eller snygg, den bara är.
Linjerna påminner lite om koreanska bilmodeller men Seat har ändå ett eget midjeveck som möts men missar i bakdörren. C-stolpen nertill skulle man kunna säga är aningen överviktig.. :)
I-TECH
Provbilen var en i-tech, betyder att bilen har lite "lull-lull" i form av 16" aluhjul, parkeringssensorer, sportsäten, lane assist, helljus som sköter sig själv, LED paket och kanske nåt mer som tonade rutor.
Bakom Ratten
Bakom ratten känner man igen mätare och andra detaljer från förra generationens golf. Inte alls något fel i det, det är så Seat delvis kan hålla priset nere.
Jämfört med Golf Mk7 så är inredningen mindre lyxig men jämför man mot t.ex. en Focus så känns Seat:en däremot snäppet "bättre" om ni förstår vad jag menar.
Drivlina
110 hästaren ger trots sportsäten ingen sportbilsprestanda, 0-100 på över 10 sekunder men gas och bensin ger ihop en räckvidd på upp till 130 mil. Servot är lätt och bilen känns även lätt i kurvor, det ger ändå rätt kul köregenskaper. Leon har Mekanisk handbroms.
Baksäte
Rymligt baksäte, dessa Golf-klassare bara växer och växer och så här mycket plats har knapp Golf 7:an själv bak.
Bagageutrymmet
Relativt litet, 100 liter mindre lastutrymme i en Leon med gasdrift.
Slutsummering
Grundpriset på Leon TGi är 194.900:-, alltså 40' under förra veckans Audi A3 Sportback g-tron som har i princip samma motor, prestanda, räckvidd, utrymmen och utsläpp. Båda bilarna är skattebefriade i 5 år.
Men är 40' tillräckligt för att Seat Leon TGI ska kännas intressant och prisskillnaden blir större om man börjar utrusta de båda bilarna..