En ny fin-cykel måste man väl låsa lite mer än en gammal rostig sak och då är frågan, hur mycket lås-aktivitet är "lagom"?
Vissa tänker nog, men vaffn ha en cykel du handlar med och en du bara cyklar i skogen/tränar med men på sikt tänker jag bara ha kvar den nya så låsa bör man annars..
Så jag skaffade ett par vajerlås, en som mellangrabben ska få med kod och så en till med bara öglor i ändarna.
Köpte även ett bygel/blocklås som man tidigare bara hade till moppar men som numera alla verkar ha även till cyklar. Sjukt tungt, klumpigt och inget man vill ha monterat på "lätthojen" för jämnan, inte jag iaf.
Så vad göra? Köpte därför även en liten 25L ryggsäck för att kunna ha låset på ryggen och kanske nåt mer i (lätt ombyte och matsäck).
Denna rygga hade även extra vaddering och ventilering på ryggen, ett annars vanligt problem om man har en stor tung ryggsäck på ryggen när man cyklar är att man svettas floder där.
Så jag kör med block/bygellås med härdat stål + vajer för att kunna låsa hjulet fram. Hur låser du din #Cykel ?
Garage på jobbet och hemma samt en sadelstolpe med integrerat vajerlås, http://the-interlock.com/product/ . Annars så får man som du skriver ta med sig kättingar och kedja fast fincyklarna.
Smart sadelstolpe men finns det inga lättare lås? Allt väger bly!
Lättare lås som fortfarande är bra d.v.s.
Basta blocklås.
Basta cykellås monterat på ramen som låser bakhjulet samt en wire med öglor i bägge ändor som jag trär genom framhjulet samt något fast föremål och in i låset. Slipper då det tunga bygellåset.
Låter som en optimal cykellåsning! Mitt bygellås ligger mest hemma numera eftersom jag har ett bevakat cykelgarage på jobbet där vi knappt låser alls.