Har cyklat min första längre landsvägssträcka idag, runt 5 mil asfalt blev det på Scott-ryggen (en Aspect 910, läs mer under #Cykel).
Är fortfarande helt övertygad om att detta var rätt cykelmodell för mig men ett par småsaker vill jag ändå ta upp efter morgonens tripp.
Ringklocka
Som standard har cykeln ingen ringklocka, kan tyckas lite löjligt att ta upp detta men prova cykla cykelvägar på en söndag.. utan att använda ringklocka så lovar jag att ni blir smått frustrerade :D
Håller man ett bra tempo, runt 20-25 km/h och måste bromsa in nästan helt så känner man liksom en liten tröghet med de stora hjulen eller så inbillar jag mig bara.
Utväxling
Man trampar också väldigt mycket på växel 28, 29 och 30 så är man lite mer krallig i bena och har bättre kondis så kan nog växlarna upplevas som lite låga men mig stör det inte.
Rullmotstånd
29" hjulen har riktigt bra, alltså riktigt lågt rullmotstånd på asfalt och rullar sjukt bra. Jag kör med 3kilo luft i dem så det bidrar nog.
Låst Framgaffel
Testade även att växla mellan låst och dämpad framgaffel under färd men jag tycker det är en väldigt liten skillnad.
Ställer man in framgaffeln för lite +vikt så funkar den bäst som öppen även på asfalt för att typ "tjälskott" och sån veck i asfalten inte ska slå igenom.
Det var lite noteringar, nu ska jag vila benen innan jobbet kickar in och ni som gillar dessa cykelinlägg kommer få läsa fler inom närmaste tiden för det ligger mer material på kö.. ;)
Du skriver att du cyklar med 3 kg i däcken. Vore jag i dina cykelskor skulle jag trycka i avsevärt mer.
På min landsvägshoj brukar jag ligga på minst 6kg.