Jag fick nyligen ett mail från Anders, ni vet super-fixaren som rev ner fronten på sin helt nya Touran GT och konverterade originalvärmaren till en parkeringsvärmare (läs det inlägget här). Han har nu sänkt sin Toffee Brown minibuss med aktivt DCC chassi, ordet över till Anders:
Nu har min Touran fått rätt höjd också. Den har varit "sjukt" hög hela
tiden och det har stört mig något fruktansvärt.
Köpte 50mm sänkningsfjädrar från V-Maxx. Sa till brukaren av bilen (frun) att jag behövde ha bilen en viss dag utan att ange nån anledning. Nu föll det sig så pass att det var vår bröllopsdag, så med en blombukett gick sänkningen nästan omärkt förbi. "Jag vill inte veta vad det kostade, men det blev i alla fall snyggt". Win!
Nu har bilen DCC, så jag gjorde lite loggningar med VCDS och gjorde även en grundinställning av DCC:n efter sänkningen, men det påverkar inte speciellt mycket.
Jag har sedan mitt dieselvärmarprojekt en VCDS kabel och tillhörande
program. Riktigt kul grej för man kan kolla rätt mycket saker. Man kan
ändra och pilla en hel del också, men det bör nog göras med
försiktighet!
Efter sänkningen så ville jag kolla vad man kunde justera med DCC:n. I och med att man sänker bilen så blir ju både fjädrar och dämpare hårdare då de är progressiva. Jag hade ju velat ändra lite datapunkter i DCC kurvorna, men de verkar vara hårdkodade. Det enda man kan göra är att ställa in högsta läget, dvs man hissar bilen så alla 4 hjulen hänger fritt och gör en "tarering". Jag tyckte inte det gjorde nån skillnad, men jag har iaf gjort allt jag kunnat. En 5 minuters grej om man får låna liften på däck-firman (som även gjorde fjäderbytet).
Jag har bifogat mitt excelark (FF: Ovan är bara en skärmdump, hör av er om ni vill se hela excelfilen) med en tur och retur resa till simskolan efter sänkning.
Man kan se att ventilströmmen till dämparna är betydligt högre på hemvägen än ditvägen. Detta beror på DCC läget. Ditresan var med "Comfort" och hemresan med "Sport". Andra kul saker man ser är att då hastigheten är hög, styvar dämparna till sig lite mer (speciellt vid "Comfort"). Hade man kört lite sick-sack hade man också kunnat se ändringar i dämparströmmen.
Anledningen till att jag meckade med excel var att i de första höjd-graferna så blir det "överslag" då höjdgivaren nu är på så lågt värde att den läser ut det fel. Jag har justerat ner kurvan i det korrigerade, men man ser att det inte finns så mycket mer att ge där fram. Bak finns det mer marginal så man kan lasta den stackars bilen
också. Att det blir fel här är nog mest ett diagnosproblem. Det faktiska mätvärdet som skickas på can bussen till t.ex ljushöjdsinställningen blir korrekt ändå.
Det är väl något problem med max och min nivåerna för utläsning här. (I VCDS eller i kontrollenheten för dämparna)
Har även bifogat vilka mätvärden man kan få ut från VCDS på just de
elektroniska dämparna. Mer teori här på: www.my-gti.com
Vi kör alltid med dämparna på "Comfort" och det är ingen större skillnad innan mot nu. Dock är det enorm skillnad om man kör över farthinder eller andra större höjdförändringar.
Men det blev riktigt snyggt! Jag var tom inne på att skaffa andra fälgar innan för att det såg så tokigt ut, men nu blev det mycket mer harmoniskt så frun får fortsätta skava sönder dessa fälgar! :)
FF: Håller med, snygg som s**an blev det! Kul att få lite mer inblick i vad som försiggår under DCC knapparna. Vilken källa till info VCDS verkar vara, mållös över energin och fixandet! Tack för gästinlägget!