Volvo S90 - Den Mest Klassiska Volvon?

Volvo S90 (tidigare 960) var väl den sista "klassiska" Volvon med längdsmonterad motor fram och drivning bak om jag inte minns fel?

Volvo-S90-1998-3.0

Ovan Volvo S90 från 1998 var i ovanligt fint skick där den stod parkerad bland höstlöven och drog till sig min fokuserade kameralins.

Bilen på bilden har sin gröna metalliclack i god kondition, den har automatlåda och en rak sexa (den starkare av dem på 3.0L och 204hk). Fast som V90 kombi är den faktiskt ännu snyggare med sina 16" fälgar (klassades som stort 1998), något lägre fjädring, distinkta krom-lister och lackerade fram/bakkjolar.

Även om denna gamla dinosaurie både är törstig och tung jämfört med dagens Volvo-modeller så kan jag inte låta bli att tycka att gamlingen liksom är en av Volvos mest "rejäla" modeller hittills, vet inte varför? Kanske passar den rundade men fortfarande väldigt kantiga designen min konservativa smak..

Håller du med mig eller har du ett bättre förslag? Skriv gärna en kommentar eller skicka en bild+info till fixarfarsan@hotmail.com
om du vill lyfta fram en annan bättre Volvomodell?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

8 Besökare har kommenterat :
Fredde sa...

Tror faktiskt inte den är så tung jämfört med dagens volvosar. Min XC70 väger dryga 1900 kg...

Tycker nog själv att sista 960 kombisarna är snyggare än V90, just för att orginalkantigheten finns kvar :)

Leif sa...

En riktig direktörsvagn, precis som efterföljaren Volvo S80!

FixarFarsan sa...

Fredde: Ja, du har rätt.. Volvo S90 har "bara" en tjänstevikt på 1,7 ton så. Har väl bara fördomar att dessa gamla Volvo's känns tunga å slöa jämfört med dagens Volvo's, kan ju bero på annat än den faktiska vikten..

Så du går igång på kantighet alltså ;)

Sanna sa...

Finns väl ingen mer klassisk Volvo än gamla 240 heller? Min pappa hade en ljusblå och jag minns det grova tyget på sätenna och det höga ljudet från bältesvarnaren eftersom han aldrig bältade fast sig knäppgöken.

FixarFarsan sa...

Sanna, att 240 skulle komma upp förstod jag nästan och jag måste erkänna att en fin 240 GLT/SE, efter -90 (stor limmad ruta bak gjorde mkt på kombin) skulle jag kunna ha som fixarbil än idag..

Tobbe sa...

min första bil var en blå 244 GLT -82, sedan blev jag fast i volvoträsket ett tag. När det gäller 240 så har jag ägt ett antal bilar. 242 -80, 244 glt- 82, 244 turbo -83, 245 gl -88, 245 turbo -85.
740: 744 gle -84 och -85 744 gl -87, 745 -88
340: 343 dl - 83 (b14 renultmotor)
140: 142 -69, 144 -67 rattautomat
pv 544 -58
amazon: 4dr -64, 2st 2dr 67, kombi -69, 2 dr -70
850 turbo -94 (300 hk/502 nm) drack 1,7L/milen lugn körning!

Jag tror nog det var alla volvos jag ägt.. det blev visst massa onödigt svammel. Alla ovan ämna ägdes mellan 16-22 års ålder och ingen var original när de såldes, jag gjorde alltid nåt med bilarna.

FixarFarsan sa...

Hur hann du med 18 bilar på 6 år? (även om det var Volvo)

Nils sa...

343 dl, är det den med remdrift?