Dragkrok är nästan ett måste på en bruksbil tycker jag och köper du en ny familjebil/kombi så rekommenderar jag starkt att du kryssar i dragpaketet direkt, det kommer en dag då draget kommer till nytta!
Men detta inlägg handlar om hur du själv kan montera en dragkrok i efterhand. Det är faktiskt lättare än det låter, i alla fall på en något äldre bil som den Ford Focus som bilderna kommer från.
På en nyare bil kan det vara precis lika enkelt. Kan tänka mig att elen är bättre förberedd men att stötfångare och annat kanske kräver lite mer pillande så det går nog på ett ut.
Förberedelser
Jag rekommenderar att du beställer en komplett monteringssats till din just din bil och använder bilens reg + chassinummer för att få helt rätt saker.
Köp även ett el-paket och ev. plåtar och dylikt som rekommenderas.
Skulle något inte behövas kan man alltid lämna tillbaka men det är skitjobbigt om du inte kan göra klart p.g.a. snålhet. Låna/köp även ett par ramper som man kan köra upp bilens bakhjul på.
Öppna dragkrokspaketet och kolla igenom instruktionen, jag kommer gå igenom hur jag monterade på en Focus kombi, på din bil kan det skilja sig på några punkter..
Demontering Stötfångare
Montera först loss bakstötfångaren. På demobilen fanns det två olika skumgummidelar, en för drag och en utan. Jag hade kikat in under innan jag beställde och sett att bilen redan hade skumgummit med hål för drag.
En liten plåt ingick i monteringssatsen, den bytte jag ut nu.
Montering Dragkrok
Monterade ihop dragkroken så långt det gick på golvet.
Skrapa Karossmassa
Tog sedan en gammal kniv och skrapade bort all underredsmassa där dragkroken skulle bultas fast. All massa måste bort men man kan med fördel måla de plåtrena ytorna med någon tunn rostskyddsfärg.
Dra åt bultarna med föreskrivet moment så de sitter. Nästa steg är att ta fram elen och skruva fast släpvagnskontakten på draget.
Är du riktigt noga målar du hela dragkroken med en riktigt bra färg som skyddar mot rosten innan du fortsätter.
Dra Elkablage
På Focus hittade jag ett färdigt hål i reservhjulsbaljan, annars får du borra och se till att kabeln isoleras ordentligt så att höljet inte skavs efter några år. Smeta gärna på någon trevlig massa för att få det 100% tätt så att fukt inte tränger in.
Koppla Elen
På äldre bilar som denna Focus fick man göra på det gamla hederliga sättet och sätta på vänster blinkers, mäta vilken sladd det “blinkar” i och koppla in strömtjuven på den. Sedan tar man och gör likadant med övriga ljus.
CanBus
Nya bilar har färdiga kontakter som man ansluter. Bilar med “canbus” kan behöva extra el-dragning framifrån batteriet och programmering så att ESP och andra funktioner vet att bilen fått dragkrok.
När sladdarna inne i bilen är kopplade gör du om mätningen på själva släpkontakten innan du återmonterar klädsel och anser dig klar! :)
Slopad Registreringsbesiktning
När jag gjorde denna montering var man tvungen att registrerings-besikta bilen men idag är detta moment slopat (hösten 2013).
Kravet på registreringsbesiktning finns kvar för husbilar och tunga lastbilar, övriga slipper.
Montera dragkrok är oftast ett kul mekprojekt som de flesta klarar av och du kan även tjäna en hel del på att meka på draget själv.
Samma sak när släpets lampor börjar blinka lite hej vilt, men om det bloggar jag om här: Felsök släpets belysning.
Hej!
Mycket bra tutorial. Saknar dock lite detaljer som årsmodellen på din bil (jag har troligen en likadan), hur du mätte upp strömmen i elkablarna, om elsatsen var modellanpassad eller universal.
Keep it coming!
:)
Satte krok på två Focusar nästan samtidigt, vår från 2001 och sedan svärisarnas 2004 och det var nästan samma sak.
Elen mäter du lättast med en liten mätpenna som har en klyka plus en vass nål. Du öppnar baklyktan och ser färger och dubbelkollar sedan genom att lägga kabeln i "klykan" och sticker igenom höljet med ett litet hål, fråga efter verktyget hos en biltillbehörsaffär.
Lycka till, kul lagom svårt mekprojekt att montera drag!
Hej igen!
Vill bara säga tack för din guide (och ditt svar), monteringen gick perfekt när jag väl fått hem rätt dragkrok (leverantören skickade fel, så det blev inget höstprojekt utan ett tidigt vårprojekt istället). Känns gött nu när den sitter på plats!
Bra jobbat med att få draget monterat! En bil med dragkrok är en bättre bil och kul att du återvände hit och lämnade en kommentar!