När man har schyssta vinterdäck som ligger och väntar så känns inte skifte till vinterdäck lika ångestfyllt..
Förra året fick ju Polon nya sommarhjul med Nokian Z gummi medan originalfälgarna skoddes med nya dubbade Nokian Hakkapeliitta 8.
Skiftet på uppfarten känns lyxigt nu när det finns plats att skifta däck utan att man slipper dra in "axlarna" och se sig för hela tiden.
Gott om plats är det bra att ha på uppfarten när däcken ska grävas fram bakom högen med cyklar i förrådet, alla hojar ut, däck ut, skifte och så in med andra däcken samt cyklarna.
Det är faktiskt andra gången jag gör denna procedur i höst och just cykelrullandet är det jobbigaste men det hade jag behövt göra även om jag åkt iväg till däckfirman så det är bara å göra't.
Nokiandäcken ser ut fortfarande helt nya efter en vinter och nu har de även fått trycket justerat till 2,5 kilo (de hade i princip inte tappat något under sommarvilan) så det är bara å tuta å köra.
Jo en sista sak om originalfälgarna innan vi slutar. Originalfälgarna i sig har inga skador från vinterkörningen men centrumkåporna i plast med VW emblemet, de gillar INTE salt och frost utan har oxiderat å ser bubbliga å fula ut redan..