Praktiska prestandakombis är bland de roligaste bilarna som finns om du frågar mig och därför såg jag fram emot detta långtest av nya Seat Leon ST Cupra med 280 hästkrafter och 350 Nm. ST betyder förresten "Sports Tourer" och är SEAT's sätt att säga "kombi".
Exteriör [FFF]
Utsidan på den 4,5 meter långa testbilen var "PIRINEOS" gråmetallic till färgen med inslag av orange. Kör vidare på mina betyg och FFF på exteriör betyder att den får betyget "top notch". En lagom stor kombi med lagom mycket design och arg attityd.
LED står för belysningen både fram och bak och bilen hade tillvalet Cupra Orange Line (+2300 SEK) som ger färgklickarna som i sin tur gör att ALLA förbipasserande märker bilen.
Tillval: Performance Pack [FFF]
Har du seriösa bankörningsambitioner med din Cupra ST så finns två tillvalspaket där Performance Pack inklusive Michelin Pilot Sport Cup 2 är den värsta.
Detta paket (+28.900 SEK) ger lättare 19" fälgar (svart eller orange), större bromsskivor med fyrkolvsbromsok från Brembo samt klistrigare Michelin Pilot Sport Cup 2 (så kallade R-Däck).
7:58 Runt Nordschleife
En Leon Cupra med ovan performance paket i händerna på Jordi Gene satt förre året en ny rekordtid 7:58 på Nordschleife (Nordslingan, Ringen eller "gröna helvetet") för framhjulsdrivna standardbilar. Har försökt hitta information om detta var ett helvarv eller ett BTG (bridge-to-gate), oavsett vilket så är tiden ett bevis på att Cupran är gjord för att köras!
Interiör [FF+]
Interiören får klart godkänt (notera FF+). Kanske inte visuellt den mest snygga eller lyxiga men allt sitter på rätt ställe, allt är logiskt, stilrent och funkar perfekt för ändamålet.
SEAT Sound System [FF]
Bilen var utrustad med SEAT sound, 10 högtalare inklusive en bas inne i reservhjulet. Kanske inte den skarpaste bilstereon jag testat men den spelade riktigt högt och kostade bara låga 2.500:- extra.
Smidig Bluetooth inkoppling och navigering av låtar/volym från ratten fungerade precis som man är van vid..
Navigator [FF]
Bilens navigator hade inte heller den skarpaste bilden men den mindre enklare versionen med 5,8" skärm kostar endast 7.200:- extra så av den anledningen får den FF = Godkänt. Själva funktionen var det inget fel på alls och att den visar aktuell hastighet var ett stort plus då Cupran lätt hetsade upp hastigheten efter en omkörning..
SEAT Drive Profile + DCC [FFF]
En av Cupran's absoluta guldkorn är "SEAT Drive Profile med DCC" som ger dig två bilar i en. Komfortläget mjukar upp dämparna så att den 25 millimeter sänkta bilen med 19" fälgar inte känns minsta hård över farthinder och dylikt samtidigt som turbohästarna tonas ner och styrningen blir lättare.
Cupra mode [FFF]
Det hårdaste Cupra-läget passade bankörning och standardchassit kändes inte alls för mjukt trots att man kastade bilen mellan koner i 100+. Även styrning, motor och växellåda ändrade karaktär helt.
Antispinn går att stänga av och då kan man använda "Lanch Control" för att få en aggressiv start. Launch control med gatdäck spinner en del och jag tror att ESC i sportläget både skonar däck och ger den snabbaste starten. Med de klibbigare Michelindäcken kanske Launch Control är att föredra om man har riktigt brådis! :)
Bankörning med Cupra ST [FFF]
Om vi ändå halkat in på avdelning bankörning så kan jag fylla på med att DSG6-lådan i sportläget var helt outstanding för bankörning.
Bilen kändes lätt med sin tjänstevikt på 1455 kg. Den var trevligt neutral i styrning och varken under eller överstyrde märkbart. Den höga effekten ihop med diffen gjorde att den likt en uppretad spansk tjur rusade iväg ur varje sväng. Riktigt lättkörd och underhållande på bana även utan performance pack paketet alltså.
Drivlina Landsvägskörning [FFF]
Cupran är en otroligt kul bil även på landsväg, inga problem att köra om "säkert" och som redan sagt så är bilen riktigt komfortabel när DCC står i komfort-läget. Enda som är lite högt är däckljudet inne i bilen men med feta 19" hjul få man ta det.
En 0-100 acceleration går på 6 sekunder blankt med DSG låda och på provbilen skötte sig dubbelkopplingslådan förträffligt precis hela tiden.
Framstolar [FFF]
Framstolarna hade alcantara i rygg och dyna som höll fast kroppen på bana samtidigt som stolarna efter 2-3 timmar på motorväg inte hade tröttat ut kroppen. Ovanligt rejält stöd för ländrygg men nackstödet var hårt och satt långt bak. Overallbetyget blir ändå topp!
Baksäte [FF]
Ett rymligt ombonat baksäte där jag satt bra bakom mig själv. De vita inslagen gillade jag dock inte eftersom de lätt smutsas av barn eller nya blåa jeans, dessa drar ner betyget lite.
Bakåtvänd Bilbarnstol [FF]
Eftersom vi inte äger en bakåtvänd bilbarnstol att testa med längre och frågan dök upp så skaffade jag en pressbild på baksätet med Seat's egen bakåtvända bilbarnstol monterad.
Skulle uppskatta att Cupran är ungefär som en Passat Variant från runt 2000 så en bakåtvänd barnstol går absolut in där bak. Exakt HUR mycket plats som blir kvar för den som ska sitta i passagerar sätet framför kan jag inte gissa mig till. Mitt tips är att ta den aktuella stolen till en SEAT-handlare och testa, eller tvärtom, provkör en bil och kör den till en barnstolsbutik och be att få testa ett par stolar.
Det skiljer massor mellan olika stolar nämligen, testa även sovläget för många barn knoppar direkt och sover då bättre med lite lutning.
En hel roman om barnstolar, nu tillbaka till bilen! :)
Barnvagn i Cupra ST [FFF]
Cupra ST lastar lätt en Barnvagn om lastgolvet sänks ner i sitt nedre läge. Hela bagageutrymmet har flera smarta saker som t.ex. en förvaringsplats för insynsskyddet/lastrumsgardinen under lastgolvet.
Ingen Dragkrok [F]
Släpvagnsvikten är tyvärr satt till 0 kilo för Cupra, den är alltså inte typgodkänd för dragkrok. Jäkligt synd tycker jag!
Konkurrenter till Cupra ST
Om man kollar inom Volkswagen group efter konkurrenter så har vi Golf R Sportscombi som med sina 20 extrahästar och fyrhjulsdrift är snäppet "grymmare" men även cirkus 100.000:- dyrare.
Skoda Octavia RS är en annan konkurrent i samma prisklass (runt 20.000 lägre grundpris) men den är å andra sidan mycket svagare och mindre racebetonad än Cupra ST fast den är en bättre dragbil eftersom den får ha dragkrok.
Ekonomi [FFF]
Inköpspris för SEAT Leon Cupra ST med DSG6 är 307.000:- och som redan sagt så är tillvalen rätt billiga. Skatten ligger på 1300:-/år och kör man den "normalt" så drar den inte heller mer än 0,7-0,8 liter per mil (0,7 på landsväg <100, runt 0,8 på våra snabbaste motorvägar).
Bilen kommer även med 3 års nybilsgaranti och 3 års fri service (4500 mil) om man nyttjar SEAT finans.
Summering [FFF]
SEAT Leon Cupra ST är prisvärd och otroligt kompetent oavsett hur och var man kör den. Att inredningen inte är pimpad till max med kromringar och låtsaskolfiber stör inte mig, SEAT har lagt krutet på helt rätt saker och performance pack tillvalen känns även klockrena eftersom de höjer bilens race-image ännu mer!
Jag har testat fler liknande familjebilar med extra knuff, du hittar dem i arkivet under: Testade KFR (KompromissFamiljeRäcers)
Denna vill jag ha 😊
Kan an sitta i passagerar framsätet med en bakåtvänd barnstol bakom. Det är den stora frågan om jag ska lura frugan till att gå med på denna bil. Det är det enda som måste fungera. Hittar ingen annan rolig snygg kombi. Gillar mazda 6 men den har max 192 hk och det tröttnar man fort på. Är lite nervös över baksätet i denna ...
Tacksam för svar
Ha d o tack för grym läsning
Klart ni ska ha en Seat Cupra! :) När det gäller detaljen om barnstolen får plats så skulle jag rekommendera att du tar med din egen stol till en SEAT-handlare och provmonterar, stolarna skiljer jättemycket i storlek.
Ja ok. Men då kan det alltså vara möjligt. Behöver verkligen något roligare.
Inlägget uppdaterat med bild på bilbarnstol i baksätet! Ska dock tas med en nypa salt då det är en pressbild och de brukar vara tagna skickligt för att ge känslan av enorma ytor.
Stämmer de verkligen att man inte kan ha dragkrok på? Kollade några reg.nr från blocket och de var specade med max släp vikt
Stämmer, det är väldigt missvisande! I faktabladet för Seat Cupra ST står det 0 på alla dragvikter (dubbelkollade även årets modell nyss). Övriga Seat Leon modeller har dragvikter men frågan är hur SBP skulle ställa sig ifall du monterar drag och har en utskrift från transportstyrelsens hemsida..
Vilken dsg låda sitter i denna och nya 290 hk. Tål den att trimmas....tänker på vridmoment.
Seat Cupra har DSG6 lådan som heter DQ250, den sitter "VAG" bilar som har högre vrid men jag vågar inte säga om något i lådan är anpassat för ett högre vrid.