2+1 Vägar - Är De Svåra Att Hantera?

Vi kör ofta på 2+1 vägarna norr om Gävle och oftast fungerar dessa riktigt bra. Man kommer förbi husvagnsekipage och långtradare på de tvåfiliga partierna men dessa vägar skulle kunna fungera ännu bättre (speciellt under storhelger) om alla kunde läsa detta inlägg och sluta köra som egoister! :)

Stressa-Inte-2 1-vägar-omkör ning

Planera Omkörningen

Man ser ofta stressade förare som ligger som ett plåster bakom ett långsammare fordon när det är enfiligt för att sedan kasta sig in i vänsterfilen och DÄR börja accelerera = Blockera hela omkörningsfilen för alla andra. OM du ska förbi, planera detta redan när det är enfiligt!

Planera-Körning-2 1-vajervägar

Växla Ner + Stämpla På

Växla ner, placera dig lite till vänster, lämna lucka till bilen framför, börja blinka vänster så att bilen bakom fattar att du ska köra om och så börjar du öka farten när vänsterfilen närmar sig och stämplar sedan fullt när du kan köra in i den vänstra filen. Kör om och sedan tillbaka in i högerfilen igen när bilen du kört om syns i den inre backspegeln (inte direkt framför). Man skulle säga att det är samma procedur som när man kör om på vanlig landsväg utan mitträcke.

Sedan behöver man inte ALLTID köra om bara för att det blir två filer, har du inte bråttom eller om du har en tungt lastad/långsam bil, chilla på gasen som grabbarna hemma hade sagt. Du som kör 80 när det är enfiligt, fortsätt gärna köra 80 även det blir två filer så att så många som möjligt hinner förbi.

Kör-Rätt-2 1-vägar

400 m skylten

Vid denna "400 m" skylt ska man varken fortsätta en omkörning eller påbörja (ja, man ser såna blådårar också) utan man ska svänga in i högerfilen så att bilarna där INTE behöver bromsa för att du kommer.

Vajervägar-2-plus-1

När Vänsterfilen tar slut

Jag vet ärligt inte hur förare tänker som gasar vidare i vänsterfilen och anser att medtrafikanter sedan ska ge dem plats när filen tar slut. Det är föraren i vänsterfilen som byter fil med allt vad det innebär men man får ändå inte försöka leka polis och blockera. Detta ser man lika ofta och även om jag förstår "du ska veta hut känslan" som han till höger känner så är det bara dumt och ökar risken för kollision..

Blir faktiskt inte så irriterad på andra bilförare i trafiken längre (beror på att jag knappt kör bil längre?), inte därför jag skriver detta.

Är bara fascinerad över att det inte sker fler olyckor på dessa vägar med tanke på hur det går till. Men människan är en rätt avancerad konstruktion som med sina olika sinnen och hjärnkapacitet kan se till att många potentiella olyckor undviks.

Mina egna 2+1 problem

Mitt problem på dessa 2+1 vägar är helt andra.. Med vissa testbilar kan accelerationen ibland bli lite väl häftig när det blir tvåfiligt och då gäller det att ha huvudet med sig och släppa av när man kommit förbi den ryska rykande långtradaren, INNAN farten är utanför marginalen.

Kommentera gärna detta #Svammel, kör du mycket 2+1 vägar och håller du med om något jag skriver?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Ja, det är märkligt hur även de lättaste saker ibland kan verka så svåra för så många. Det borde vara uppenbart, det du skriver.

Jag har oftast haft rätt gott om pållar under huven, och jag ska medge att när jag var yngre körde jag ganska hetsigt för att komma om så många bilar som möjligt när chansen väl gavs, men aldrig så jag tvingade andra att anpassa sin körning efter mig. Numera är jag äldre, lugn, och oftast med barn i bilen, så på den här sortens vägar håller jag oftast hastighetsbegränsningen eller bara en smula över på mätaren. Det största problem jag råkar ut för numera är dels andra som kör som blådårar för att komma förbi till varje pris, men också en annan typ som du också tar upp, som kan bli nog så irriterande, nämligen de som kör som en jojo. De accelererar när det blir tvåfiligt (kanske för att det helt plötsligt känns som motorväg?) för att sen sakta ner igen när det är enfiligt. Det innebär ju att jag inte lika enkelt kan planera om jag kommer behöva köra om eller inte, och att om jag ska köra om så måste jag göra det en bra bit över hastighetsbegränsningen.

Anonym sa...

Jobbar som trafikpolis i Jönköping och jag kör ofta civilpolisbil. Jag märker stor skillnad på hur fordonsförare beter sig när de ser en "målad" polisbil jämfört när de inte ser någon, alltså när jag kör civilt. Precis så som du skriver är det tänkt att 2+1väg skall fungera och om folk körde som du beskriver skulle vi ha mycket färre olyckor. Bra skrivet, jag delar!

FixarFarsan sa...

Vilka trevliga kommentarer, då är jag inte helt ute och cyklar när jag kör på 2+1 vägarna! ;)