Vi kör ofta på 2+1 vägarna norr om Gävle och oftast fungerar dessa riktigt bra. Man kommer förbi husvagnsekipage och långtradare på de tvåfiliga partierna men dessa vägar skulle kunna fungera ännu bättre (speciellt under storhelger) om alla kunde läsa detta inlägg och sluta köra som egoister! :)
Planera Omkörningen
Man ser ofta stressade förare som ligger som ett plåster bakom ett långsammare fordon när det är enfiligt för att sedan kasta sig in i vänsterfilen och DÄR börja accelerera = Blockera hela omkörningsfilen för alla andra. OM du ska förbi, planera detta redan när det är enfiligt!
Växla Ner + Stämpla På
Växla ner, placera dig lite till vänster, lämna lucka till bilen framför, börja blinka vänster så att bilen bakom fattar att du ska köra om och så börjar du öka farten när vänsterfilen närmar sig och stämplar sedan fullt när du kan köra in i den vänstra filen. Kör om och sedan tillbaka in i högerfilen igen när bilen du kört om syns i den inre backspegeln (inte direkt framför). Man skulle säga att det är samma procedur som när man kör om på vanlig landsväg utan mitträcke.
Sedan behöver man inte ALLTID köra om bara för att det blir två filer, har du inte bråttom eller om du har en tungt lastad/långsam bil, chilla på gasen som grabbarna hemma hade sagt. Du som kör 80 när det är enfiligt, fortsätt gärna köra 80 även det blir två filer så att så många som möjligt hinner förbi.
400 m skylten
Vid denna "400 m" skylt ska man varken fortsätta en omkörning eller påbörja (ja, man ser såna blådårar också) utan man ska svänga in i högerfilen så att bilarna där INTE behöver bromsa för att du kommer.
När Vänsterfilen tar slut
Jag vet ärligt inte hur förare tänker som gasar vidare i vänsterfilen och anser att medtrafikanter sedan ska ge dem plats när filen tar slut. Det är föraren i vänsterfilen som byter fil med allt vad det innebär men man får ändå inte försöka leka polis och blockera. Detta ser man lika ofta och även om jag förstår "du ska veta hut känslan" som han till höger känner så är det bara dumt och ökar risken för kollision..
Blir faktiskt inte så irriterad på andra bilförare i trafiken längre (beror på att jag knappt kör bil längre?), inte därför jag skriver detta.
Är bara fascinerad över att det inte sker fler olyckor på dessa vägar med tanke på hur det går till. Men människan är en rätt avancerad konstruktion som med sina olika sinnen och hjärnkapacitet kan se till att många potentiella olyckor undviks.
Mina egna 2+1 problem
Mitt problem på dessa 2+1 vägar är helt andra.. Med vissa testbilar kan accelerationen ibland bli lite väl häftig när det blir tvåfiligt och då gäller det att ha huvudet med sig och släppa av när man kommit förbi den ryska rykande långtradaren, INNAN farten är utanför marginalen.
Kommentera gärna detta #Svammel, kör du mycket 2+1 vägar och håller du med om något jag skriver?