De har båda samma mor, eller far eller äh.. Jag vet inte mer än att de delar på rätt mycket VW komponenter nya Octavia Combi RS 2,0 TDI och den mindre praktiska med mer sportiga Golf GTI.
Jag testade båda bilarna samma dag på flera olika typer av vägar, direkt efter varandra och trots släktskap så skiljer de sig mycket.
Skoda RS TDI vs Andra
Inlägget handlar främst om Skoda Octavia RS med dieselbrännaren på 184hk och dubbelkopplingslådan DSG6 under huven men jag tänkte jämföra lite mot den röda Golfen och kanske även jämföra Skodan med den ännu hårigare kombiversionen av Seat Cupra.
Du hittar alla testade "KompromissFamiljeRacers" genom att klicka på ovan länk, men nu tillbaka till den Tjeckiska familjeracern.
Exteriör [FFF]
Tycker Octavian bara blir snyggare och snyggare med åren och den kantigare designen på provbilen får med beröm godkänt.
RS-detaljer är lägre chassi, andra fälgar, utblås och kjolpaket och det kanske är snäppet mindre kryddat än på Cupran och Golf GTI.
Skodan sticker inte ut som en "racer", mer som en snygg familjekombi och det är nog tänkt att det ska vara så också.
Vill man vara lite mer extrem väljar man till svarta 19" Xtreme hjul! :)
Fram och Baksäte [FFF]
Snygga, bekväma sportstolar i läder med röda sömmar och nästan lika fint i det rymliga baksätet kan bara innebära trippel-F i betyg vilket innebär att FixarFarsan ger full pott! :)
Interiör/Förarmiljö [FFF]
Hela interiören är kanon i Skoda Octavia RS. Stilrent och logiskt men så ser det ut även i Golf GTI och Cupran.
RS Drive Mode [FF]
Till vänster framför växelspaken hittar man knappen som är tänkt att förvandla dieselloket till ett snabbtåg.
När RS MODE tänds går motorn in i sitt starkaste läge, motorljudet blir på "konstgjord" väg högre, servot, DSG-lådan och gaspedalen mappas om till att vara mer responsiv.
Körglädje Octavia RS TDI [FF]
Motorn i Octavia RS TDI ger 184 hk och dieselvridet 380 Nm finns mellan 1.750-3.250 varv. Den DSG6-växlade bilen accelererar upp till 100 på 8,2 sekunder och slutar accelerera när hastighetsmätaren pekar på 228 km/h.
Den känns klart rappare än en vanlig familjekombi. Sportchassit gör den relativt lätta bilen (Tjänstevikt på måttliga 1487 kg) lägre och stummare på vägen men störande hårt fjädrad är den absolut INTE.
Det morrar trevligt i hela mellanregistret och ljudet är lite åt 5 eller 6-cyl men eftersom vi pratar TDI så lönar det sig inte att tokvarva och efter att ha kört en bensinmatad Golf GTI med mer kraft så känns Octavian tröttare.
Octavia RS 2,0 TDI passar de som prioriterar låg förbrukning och kan tänka sig en lite tröttare men snålare RS.
Fyra Versioner av Octavia RS
Ska man köra bana då och då eller om man bara gillar när ryggen pressas in i sportstolen när man trycker till så ska man givetvis välja den manuellt växlade 2,0 TSI som både är billigare, lättare och snabbare än alla de tre andra versionerna.
Med rätt växling ska bensinaren klara 0-100 på 6,8 sekunder och har även en högre toppfart men såklart på bekostnad av kortare räckvidd och större virvel i tanken (Bensin 0,62 l/mil eller Diesel 0,44 l/mil).
Alla RS har den elektroniska diffen XDS som hjälper till med fäste vid start och bättre kurvegenskaper, samma som i Golf GTI.
Som jämförelse: Golf GTI med 230hk når 100 på 6,4 sek, Cupran med 280hk behöver 6 sek blankt så det är mer "drag" i dem båda fast bara Octavia RS kan ha ett "drag" som får dra 1600 kilo släp!
Summering Octavia RS 2.0 TDI
Octavia RS är en jäkligt förnuftig och snygg familjekombi med stilig attityd och helt godkänd prestanda. TDI med DSG till den som prioriterar komfort, räckvidd och bränsleekonomi. En manuell TSI 220 till den som vill ha den största KFR-upplevelsen.
Just möjligheten att montera dragkrok på Octavia RS har nog fått många husbyggande och gas-glada småbarnspappor att välja just denna bil framför andra något rappare KFR modeller.