BMW 1-Serie fick sig en s.k. Facelift från årsmodell 2015 och jag har provkört den näst svagaste dieseln 118d.
Nya Baklampor
I fallet 1-Serie handlar det lika mycket om ett "rumplyft" eftersom man direkt känner igen de nya bredare baklamporna som går ut långt på bakskärmarna.
Facelift-baklysena på nya 1-serien liknar de man ser på 3-serien som i sin tur liknar de på 5-serien.
Urban Line
Faceliften omfattar såklart även 1-seriens face och provbilens "line" heter Urban Line vilket ger mycket krom i grillen och vid varselljus.
I kombination med mörk kaross blir det lite extra snyggt tycker jag.
Årsmodell 2015 har smalare och bredare framlampor för att ge ett ännu bredare nylle som säger: Jag är en stor bimer, jag är en STOR biimer, JAG ÄR EN STOOR BIMMER!
Exteriör [FFF]
Den uppgraderade exteriören får fem rattar, eller som jag brukar säga FFF vilket betyder samma sak. 1-Serien var snygg redan innan och nu blev den bara snyggare (inte alla "faceliftar" faller mig i smaken bara för att de är nya).
Nya Snålare/Effektivare Motorer
Provbilen var en 118d, alltså en turbomatad 2-liters diesel som ger 150 hk och 320 Nm (mellan 1.500–3.000 varv) samt ska gå att köra på knappt 4 liter diesel per 100 km.
116d har istället en trecylindrig ny diesel på 1,5 liter och hör å häpna exakt 116 hk! De övriga 118d, 120d och 125d är baserade på ett tvålitersblock där den starkaste 125d har en effekt på hela 224hk.
Men för att återgå till provbilens 118d så var den allra trevligast när man höll varvtalen mellan 1500 och 3000, då var den både tyst, stark och effektiv.
Interiör Som En Lyxbil [FFF]
Provbilens ljusa interiör gav samma "premium-känsla" som i de större BMW modellerna, fast så var det även i förra 1-serien.
Stor 8,8" Navigator [FFF]
De som kändes nytt i provbilen var den stora multimedia-skärmen som stack upp ur instrumentpanelen och visade en grymt skarp karta med behagliga färger. En av marknadens finast navigatorer just nu!
BMW 1-Serie Baksäte [FF]
Baksätet är absolut OK för biltypen och insteget är också bra.
Körglädje i BMW 118d [FF]
Ja, även en 118d är underhållande att piska runt på krokiga vägar.
1-Serien har riktigt bra styrning och fast chassi men 118d är ingen racer alls utan mer en kul liten premiumbil med bra väghållning.
Provade växla bilen till sportläget ett par gånger men tyckte nog den kändes trevligast i Eko eller Komfort.
På motorväg glömmer man snabbt bort att man kör en liten BMW, inga problem alls att köra lågt i dagens små premiumbilar.
Pris [FF]
BMW 118d börjar på 255' vilket låter nästan lite prisvärt? Jag kryssar raskt i Urban Line och får kromet samt ett par aluminiumfälgar för +18', sparkling brun metallic för runt +7' och skinnklädsel för +15'.
Summan stannar på 304' och det känns fortfarande helt OK, man får mycket premium-känsla förpackat i en kör-kul liten bil som ändå kan frakta folk i baksätet..
Summering BMW 118d
Fnös lite åt dessa "klenare" BMW modeller i min ungdom men har med åren fått lite mer bredd på mitt biltänk.
Vill man åt premiumflärd och komfort utan att helt tappa "klippet" eller betala multum i inköp eller soppapengar så är BMW 118d ingen dum modell alls men se till att du INTE provar M135i eller 125d, för då blir du kanske förförd in i accelerationsträsket! ;)
Vill du läsa om BMW med riktigt MMMycket knuff, om helt eldrivna modeller eller om min runda på fabriken? Besök då mitt arkiv: #BMW