Mörkerkörning - Bländad Av Automatiska Helljus?

Att ta hänsyn till andra trafikanter är alltid viktigt och när det blir mörkt så är det nästan ännu viktigare, att ta hänsyn alltså..

I detta inlägg tänkte jag svamla och gnälla lite på hur folk kör med manuella helljus ELLER om det kan vara så att det är moderna bilar med automatiska helljus som man blir bländad av?!

Helljusassistent-Volkswagen

Automatiska Helljus i CrossTouran

Upptäckte att vår nya #CrossTouran har automatiska helljus och har man bilens ljusställare i "Auto" så behöver man inte göra mer när det blir kväll.

Kameran vid innerbackspegeln tittar framåt och slår automatiskt om till helljus när den anser att det passar. Det förutsätter att det inte regnar för mycket, inte ligger snö över kameran eller att vindrutan är för skitig.

Har testat denna teknik i andra bilar också och det fungerar RÄTT bra men jag och andra mötande bilar tycker nog att den bländar av lite väl sent.

Köra-Om-Med-Helljus

Omkörd När Du Har Helljusen På

När man blir omkörd i mörker så anser i alla fall jag att man ska slå av och på helljusen enligt ovan bild.

Kör man i bil B slår man AV sina helljus när den omkörande bilens lampor passerat sidospeglarna och kör man i bil A är detta läge att slå PÅ sina helljus igen.

Helljusautomatiken fungerade bra när man körde "bil A" men slog inte om till halvljus i bil B förrän den omkörda bilen A låg helt framför och då lär den omkörande bilens förare svurit åt mig fast det egentligen var teknikens fel..

Mörkerkörning-Helljus-Möte

Mörkerkörning och Möte

När man möter en bil i mörker och på raksträcka så slår jag om till halvljus mycket tidigare än vad automatiken gör. Är upplärd så av farsan som kört långtradare under många år (i kurvor och svackor kan man köra med helljus längre eller kortare) att man ALDRIG ska blända en mötande bil.

När man sedan passerar varandra så är det många (eller tekniken igen) som slår på helljusen för tidigt, 2 meter INNAN fronterna har mötts så att man under en kort mikrosekund får in den mötande bilens helljus rakt i ögonen. Är det en manuell handlig bakom detta är det verkligen SBS (Skit Bakom Spakarna) och är det áutomatiska helljus så är det skit bakom kalibrering anser jag!

Summering Automatiska Helljus

Automatiska helljus är väldigt bekväma och man vänjer sig fort vid dem men sjukt störande att andra bilister blinkar åt en trots att man kör en helbilsgodkänd bil och bara nyttjar dess teknik.

Kommentera gärna ovan svammel? Har du automatiska helljus och vad tycker du om dem? Kör du enligt ovan bilder eller har du ett eget bättre sätt?!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

4 Besökare har kommenterat :
Johanna sa...

Jag är hårt skolad av lärare som sa att i trafiken har man inga rättigheter, bara skyldigheter - att visa hänsyn, t.ex. Jag kör mao enligt ovanstående ;-) Har ingen automagisk bil, visste inte ens att det fanns! Behöver en ny minst 8-sitsig men försöker ignorera det genom att tvinga en i familjen att ta tåget eller inte följa med...

Nils sa...

Är beredd att hålla med om att mörkerkörning kräver lite extra och att man på äldre dar börjat tycka att det är behagligare att köra dagtid just för att slippa bli bländad. Har kört Mercedes med samma typ av automatiska helljus och de har fungerat nästan som om jag själv hade spakat men som du skriver, en maskin kan aldrig tänka själv utan litar på sensorer etc och då blir det ibland fel..

FixarFarsan sa...

Johanna, tack för en bra kommentar och dig vill jag gärna möta i mörkret! ;)

8-sitsiga minibussar är inte så vanliga som de som kallas 7-sitsiga. Har bara långtestat EN enda sådan buss som i mitt fall var i 7-sätesutförande (länk: Caravelle TSI 204)

Trafikpolis-Gävle sa...

Detta är en bra text som många mörkerkörande bilister just nu borde läsa. Vi trafikpoliser undrar även vi hur de automatiska helljusen kan ha blivit mer eller mindre standard, de bländar oftast av för sent!