Det här med instrumentering och mätare på en bil tror jag är mer kontroversiellt än man först kan tro.
Tänk på hur du själv reagerar när du sätter dig i en ny bilmodell och inte ser varvräknare, temp eller tankmätare där du är van att hitta dem?
Så Vilka Mätare Måste Vara Kvar?
Ovan ser ni temperaturmätaren på en ny #BMW som ersatts med grafik som man tar fram via färddatorn, fungerar helt ok även om det först känns lite "billigt".
Andra bilar jag testat (se #Biltester) har visat bränslemängd med pluppar och det har jag lite svårare för eftersom en nål visar mer exakt men tänker man efter så är ju en noggrann "räckvidd" via färddatorn en ännu bättre variant så soppamätaren, kan den tas bort?
Måste Du Ha Varvräknare?
Hur är det ställt med varvräknaren då? Ett tag försvann varvräknaren ur vanliga standardbilar och fanns bara i lite sportigare bilar men kom på senare tid tillbaka i princip alla modeller men handen på hjärtat, behöver man verkligen den i t.ex. ovan #Touran?
Så egentligen var inte SAAB så fel ute när de införde sin night-panel funktion där allt utom hastighetsmätaren släcktes ner och så fick man vid behov akut information plingad till sig. Skulle man inte kunna ha så hela tiden i alla bilar? Lita på att bilen sa till när tempen var för hög eller för låg och inte lät dig varva över 3000 RPM innan vattnet nått 90 grader för att skona motorn?
Varvräknaren har lite comback tycker jag, en del eco-driving går ut på att hålla koll på varvtalen, fast det finns ju andra ecodriving instrument i moderna bilar också. Man behöver nog i alla fall inte ha en stor "klocka" längre för varvräknaren i alla fall. Jag gillar annars färddatorns "mil kvar till tom tank".
Just det, motortempvisningen känns kanske inte så viktig när bilen är ny, men i min första ford som då var väl begagnad så frös kylarvätskan och började koka på annat håll. Det var så jag upptäckte att tempmätaren också var trasig...
Varvräknare och eco-driving tänkte jag inte ens på men du har nog rätt i att den sitter i vissa nyare snålbilar men tror du inte växelindikatorn är mer tydlig? Den kan iaf jag störa mig på när man kör i 40 km/h och växelindikatorn vill ha i 5:an! :)
Tempmätaren håller jag ocksp koll på, jag gillar den och varvar inte en bilmotor innan den nått arbetstemp.
Men du vet, är old school och gillar en massa mätare som man kan hålla lite koll på!