Vilken Av Bilens Mätare Är Viktigast?

Det här med instrumentering och mätare på en bil tror jag är mer kontroversiellt än man först kan tro.

Tänk på hur du själv reagerar när du sätter dig i en ny bilmodell och inte ser varvräknare, temp eller tankmätare där du är van att hitta dem?

Digital-Temperatur-Mätare

Så Vilka Mätare Måste Vara Kvar?

Ovan ser ni temperaturmätaren på en ny #BMW som ersatts med grafik som man tar fram via färddatorn, fungerar helt ok även om det först känns lite "billigt".

Andra bilar jag testat (se #Biltester) har visat bränslemängd med pluppar och det har jag lite svårare för eftersom en nål visar mer exakt men tänker man efter så är ju en noggrann "räckvidd" via färddatorn en ännu bättre variant så soppamätaren, kan den tas bort?

Touran-Mätare-Temp-RPM

Måste Du Ha Varvräknare?

Hur är det ställt med varvräknaren då? Ett tag försvann varvräknaren ur vanliga standardbilar och fanns bara i lite sportigare bilar men kom på senare tid tillbaka i princip alla modeller men handen på hjärtat, behöver man verkligen den i t.ex. ovan #Touran?

Så egentligen var inte SAAB så fel ute när de införde sin night-panel funktion där allt utom hastighetsmätaren släcktes ner och så fick man vid behov akut information plingad till sig. Skulle man inte kunna ha så hela tiden i alla bilar? Lita på att bilen sa till när tempen var för hög eller för låg och inte lät dig varva över 3000 RPM innan vattnet nått 90 grader för att skona motorn?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Följ eller kontakta mig gärna via Instagram.