Min första riktiga "långtest-Merca" blev en fyrhjulsdriven Mercedes-Benz 220d 4Matic med den niostegade automatlådan 9G-TRONIC.
Mercedes GLC ersätter GLK
Jag testade tidigt i min "bloggkarriär" två GLK modeller (läs gärna mer om dem i bloggarkivet under taggen #Mercedes) och denna GLC är en förfinad, avrundad och lyxigare ersättare till GLK.
GLC Exteriör/Kaross
Börjar som vanligt med att kommentera karossen. Denna "lilla" SUV är 4,6 meter lång och 2,1 meter mellan ytterspeglarnas spetsar.
Den känns slank och inte alls SUV-vräkig men har ändå pondus, speciellt när man står framför bilen öga mot öga mot den stora fina stjärnan i grillen.
Jag gillade GLK:ernas kantiga kaross men GLC går också hem hos mig och även om nya GLC är lite rundare i linjerna så har den fortfarande kvar lite "arbetshästutstrålning" trots att grundpriset på 412.900:- kanske mer säger lyxbil..
Innan vi stänger bakluckan och fortsätter med bilens insida så kan vi konstatera att man i skuffen får in två fullstora flyttkartonger bredvid varandra och då kan man fortfarande dra över insynsskyddet.
Framstolarna i Mercedes GLC
Mercedes gör historiskt sett rätt hårda stolar men gillar man såna så är dessa GLC skinnsäten i princip fulländade med utdragbart lårstöd, bra svank/midjestöd samt ett vettigt nackstöd. Sen är de riktigt snygga att titta på också och brandsläckaren är en detalj som samlar bonuspoäng hos mig!
Framstolarna justeras till 75% elektroniskt, sista 25% (framåt och bakåt justering) för man göra med muskelkraft.
En sak som jag även uppskattade var att man kunde sänka ner sig ordentligt. Det är få bilar som jag testat där man nästan tycker lägsta läget är för lågt.
Baksätet i Mercedes GLC
Baksätet är stilrent och rymmer tre personer men barn som precis börjat sitta direkt på sätet ser knappt ut, för man sitter lågt och bilens rutor börjar högt upp. Med små knappar på sidorna kan man fälla ryggstöden 40/60.
GLC Interiör & Materialval
GLC Interiören är påkostad och materialvalen är givetvis i yppersta klass där "träpanelen" verkligen känns som "äkta trä" och metall-look knapparna som äkta metall.
Ventilationsutblåsen klickar härligt i sina nollägen rakt fram och radions volymratt har en kall metallisk känsla i bästa HiFi-klass.
Mercedes Meny-Ratt med Touch
Mittenpanelen är trevligt clean men den röda tråden i hur knappar och reglage är placerade är lite udda tycker jag och samma sak gäller huvudmenyreglaget som både har en ratt OCH en touchpanel ovanpå samt att många val även finns via mekaniska knappar/reglage.
Allt detta kanske ska tolkas som att man kan göra samma sak på flera olika sätt beroende på dagsformen, typ valfrihet..
Skarp Skärm Med STOR grafik
Multimedia-skärmen sitter flytande ovanpå instrumentpanelen och hårdvaran har knivskarp upplösning. Samtidigt har grafiken en sorts zoom som gör allt jättestort och text/typsnitt är smått övertydliga.
Man skulle kunna tro att den är gjord så för att Mercedes-kunderna ska se ordentligt utan att ha på sina läsglasögon? ;)
Rattväxel och Farthållare
Den niostegade automatlådan 9G-TRONIC manövrerades med torkar-spaken, jag menar med rattväxelspaken till höger.
För oss som inte kört Mercedes på länge så tog det ett par vändor i regn innan handens "torkarreflex" försvann. När man vant sig så fungerar en rattväxel hur bra som helst. Riktigt bekvämt är det och dessutom hade lådan automatisk P-läge och handbroms vilket man snabbt lärde sig gilla.
På andra sidan satt en kort spak precis under blinkerspaken och den korta kom man åt ett par gånger, är det inte dags att fimpa denna placering nu och flytta farthållaren till vänstersidan på rattkransen? T.om. Ford har ju gjort detta numera!
Mercedes Parkeringsvarnare
Måste även kommentera parkeringssensorerna i denna Mercedes GLC.
Man har vant sig att de tjuter och piper när det är massor med luft kvar men kör man en GLC får man tänka om för i denna tjuter det först när det börjar vara riktigt nära, typ 20 cm (kanske går detta att ställa in, någon som vet får gärna kommentera och läxa upp mig?)
Backkamerans bild var däremot überskarp och när man väl blivit kompis med sensorernas "sena" varning så var det bara skönt att slippa höra dem när det inte var nån ko på isen.
Den som är skarpögd ser kanske vilken bil som stod snett framför? :)
GLC är Permanent Fyrhjulsdriven
Mercedes kallar den mekaniskt permanenta fyrhjulsdriften i GLC för 4Matic och den utgår från att driva 45% fram och 55% bak för att sedan flytta drivningen dit där den behövs med hjälp av tre diffar och elektroniska sensorer.
Hur var GLC 220d Att Köra Då?
Nu har vi pratat om en stilren elegant utsida och fina materialval inuti men hur känns GLC 220d med sin fyrcylindriga commonraildiesel på 2,1 liter, 170hk och 400Nm när sitter bakom ratten?
För det första var fyrhjulsdriften lite "terrängbilsaktig" i låg fart och det krafsade därför härligt när man körde på våra sandade lokalgator.
Bilens förkonfigurerade körprofiler Comfort, Eko, Sport och Sport+ justerade GLC karaktären i steg från mjukt, lugnt och avslappnat till hårt, stressat och aggressivt. Tyckte inte Sport-lägena passade bilen riktigt då motorn inte riktigt bjöd in till monster-SUV accelerationer utan GLC kändes bäst när den kördes som en familjebil.
Comfort gav den klart behagligaste färden men bilen har inte så långt axelavstånd och är rätt hårt dämpad. Tycker man att komforten inte räcker ens i Comfort-läget så rekommenderar jag att du testar en GLC med luftfjädring, på Mercedes-Benz språk heter tillvalet för AIR BODY CONTROL (+21').
9G-TRONIC
9G-TRONIC växellådan är rätt grovkalibrig och ger intrycket att kunna stå pall för precis vad som helst.
I Sport+ läget växlar den hårt, bestämt och känns då mer som en dubbelkopplingslåda. I EKO är den också lite "brysk" då den har fått uppdraget att spara maximalt med diesel och vill du göra framfarten så mjuk och fin som möjligt är Comfort-läget utan tvekan bäst!
Den sista nionde växeln åker i först när man kommit upp i 100 km/h så den är verkligen en överväxel och lådan sägs med detta kunna sänka förbrukningen med 6,5%.
GLC 220d Förbrukning
GLC'n gick riktigt snålt, faktiskt smått otroligt snålt på motorväg när man seglade fram i ECO-läget.
Tjänstevikt & Släpvagnsvikt
GLC 220d har en tjänstevikt på 1845kg och en släpvagnsvikt (maximal dragvikt) på hela 2500kg men jag tror drivlinan skulle palla ännu mer!
Ett par konkurrenter till GLC 220d
Subaru Forrester, 4x4, 147hk diesel och automat från 362.800:-
Audi Q5, 4x4, 170hk diesel och automat från 391.500:-
BMW X3, 4x4, 190hk diesel och automat från 414.900:-
Summering av GLC 220d
Mercedes-Benz GLC 220d är mer elegant än SUV-vräkig. Den har ett grundpris på 412.900:- och tillvalen håller lyxbilsklass men det gör även tillvalen hos de närmaste två konkurrenterna i ovan lista.
GLC köparen får i alla fall hem en bil som både platsar på riktigt fina gatan, en bil som är skön och snål på långresor MEN GLC pallar även uppdrag som att dra upp riktigt stora båtar, feta jobbsläp och kan ta sig fram där det knappt finns vägar!
Kommentera gärna! Håller du med om att GLC fortfarande är lite av en arbetshäst eller har den blivit en ren lyxbil? Gillar du den runda designen och är detta kanske den mest prisvärda och bruksmässiga Mercedes man kan köpa idag?
Här lite arkivlänkar till #Biltester, #SUV och #Mercedes där du bl.a. hittar mitt andra snabbare GLC test fast av AMG 43 modellen.
Bra test. Håller med dig om det mesta. Ville faktiskt skaffa mig en GLC, men som du vet blev det en C-klass i stället. Anledningen var att GLC har 9 - 10 månaders leveranstid från beställning :(
Underbar bild på GLC och tunga släpet kopplat efter! Tack för ett givande inlägg, provkörde en 220d idag och håller med om det mesta, den är exklusiv men samtidigt en arbetshäst och precis en sådan är nu beställd.