Känner du till BMW M Experience? Det är ett upplevelsepaket som i Sverige antingen äger rum på Mantorp eller Falkenberg och jag har nyligen varit på Falkenbergs Motorbana och testat.
Vilka M Bilar Kör Man | Antal Varv
Under en fullspäckad dag på banan och bakom ratten i både BMW M3 och M4 får man öva en massa olika situationer men framförallt köra en morrande prestandabil på racingbana, totalt runt 200 km innan det är dags att slita sig från ratten och åka hem..
Paketupplägg | Boende | Pris
BMW M Experience paketet kostade 10.500 + moms (år 2016) varav 8500:- är avdragsgillt som "trafiksäkerhetsutbildning" och resterande kan bokföras som "konferenspaket".
Man tar sig till hotellet på egen hand och vi Stockholmare flög till Landvetter och bilade sedan en timme till Falkenbergs Strandbad där vi checkade in och tappade hakan av rummens utsikt mot havet.
På ankomstdagen "torrkör" man lite teori och bakgrundshistoria kring BMW M3, hela vägen från första BMW M3 E30 och fram till de två moderna modeller vi dagen efter skulle köra. Riktigt intressant och teorin hålls av riktiga banrävar som vet vad de talar om.
Kvällen avslutas med en lyxig trerätters middag (enkelrum, middag med dryckespaket, frukost, lunch samt fika ingår i paketpriset) och efter lite sömn samt frukost bar det av mot Falkenbergs Motorbana.
Film Från BMW M Experience
Jag filmade så mycket jag bara kunde med min lilla GoPro och jag tror att nedan inbäddade Youtube film på dryga 6 minuter bäst summerar övningarna och ger er en bild av hur grymt kul det var bakom ratten.
Åker man med som passagerare ska man helst inte fibbla med sin telefon eller liknande, då kan man lätt få en lätt släng av åksjuka! :)
Köra Bana Med BMW M2, M3 och M4
Bilarna vi körde var helt standard. Deras dubbelkopplingslådor växlade vi manuellt via paddlar och vi fick INTE stänga av eller ändra på antisladd utan de var fullt påslagna.
Förutom BMW M3 och M4 som vi friskt växlade mellan under dagen så fanns det även en BMW M2:a som jag avslutade dagens körpass i.
Som ni vet långtestade jag BMW M3 tidigare (länk: #BMWM3F80) men dessa M-bilar är byggda för att kunna köras som vi gjorde och deras fulla potential kommer fram först när de får gå varv efter varv på en kurvig och snabb racingbana som Falkenbergs Motorbana är.
BMW M3 och M4 kändes väldigt lika på banan och jag skulle säga att de går precis lika bra. När jag bytte till BMW M2 kändes den 50 kilo och snäppet mindre (och något svagare, 370hk mot 432hk) bilen mer alert, smidig och liksom ÄNNU mer gjord för bankörning än sina större syskon och jag var inte ensam om att tokgilla den, hörde berättat att den var totalt slutsåld. Återkommer med ett bättre test av M2:an lite senare under våren.
Jag vet att M-bilar har grym prestanda sedan tidigare men på banan imponerade bilarnas styrprecision, balans och grepp nästan ännu mer.
Efter medåkning i Pace Car med professionell förare bakom ratten vågade jag lita mer på bilarnas grepp och jisses vad standarddäcken tålde mycket sidokrafter innan de började tjuta, ja så länge man löd instruktören och körde mjukt - Mjukt, men ändå snabbt.
Även om jag förälskade mig helt i BMW M2 som ren banbil så är BMW M3 fortfarande den mest kompetenta M-bilen av dem alla enligt mig eftersom den fortfarande (storleksmässigt) är smidig på banan OCH har bakdörrar, ett stort fungerande baksäte och KAN agera familjebil mellan banträffarna.
Tänk om BMW även kunde släppa en BMW M3 Touring?! :D
Summering BMW M Experiance
BMW M Experiance är en fantastisk feelgood upplevelse, allt från det fina badhotellet och middagen till den späckade bankörningsdagen i dessa fenomenala prestandabilar ihop med proffsiga instruktörer.
Läs gärna mina tidigare blogginlägg taggade med antingen #BMW, #Biltester eller andra inlägg om #Racing.