Test: Mercedes-Benz C300 Coupé

Coupé ÄR inte min favoritkaross och det är få Coupé-bilar som jag tar till mig helt så relationen med Mercedes C300 började aningen kyligt.

Review-Mercedes-Benz-C300-Coupé

Mercedes-C300-Test

Mercedes-C300-Coupe-Provkörd

Bästa Med Mercedes C300?

Efter att ha bekantat mig med Mercedes C300:an så måste jag ändå säga att den är en intressant Coupé-skapelse som jag inte hittar en enda "ful" vinkel på. Mercedes designavdelning har gjort ett bra jobb med C-klassens Coupé!

Den ljusa Interiören, det ljusa ventilerade skinnet mot de mörka panelerna är riktigt flådigt och passar bra i en "opraktiskt" bil som en tvådörrars Coupé är. Hela insidan känns fräscht ljus och känslan i allt är "top notch"!

Drivlinan är nästa sak som överraskade nåt kopiöst. Var inställd på att motorn skulle vara trevlig i en "300:a" och det var den verkligen men jag hade svårt att tro mina ögon när faktabladet sa R4:a.

Vafalls bara en fyra? Satt det inte en V6:a under huven?

En V6:a kommer först i C400 4MATIC Coupé och nu när jag har kört den 245 hk starka fyran i C300 så känner jag inget behov av att ens testa V6:an, så trevlig var den lilla fyran!

Radfyran lät sportigt (försökte fånga ljudet i filmen), den varvade trevligt rappt och gjorde körningen mycket mer underhållande än vad jag räknat med. Gillade även den sportiga styrningen och det fasta chassit..

Mercedes-C300-Fakta-AMG-C63S

Sämsta Med Mercedes C300?

Måste tyvärr vara kombiskadad och säga att det sämsta med C300 Coupé är just att den är en Coupé, en bil som totalt opraktiskt!

Ok, den är snygg som attan men C300 Coupé är ingen "sportbil" med sina 0-100 på blanka 6 sekunder.

Det finns såklart en AMG version av Mercedes C-Coupén, den har en fyraliters V8:a som tar upp Coupén till hundra på mindre än 4 sek och kostar det dubbla mot min testbil.

Den AMG-motorn sägs vara helt fantastisk och med den motorn under huven, ja då börjar vi prata banräcer i klass med BMW M4 (Länk till inlägget där jag testar BMW M4 på Falkenberg) men helst ska man väl välja AMG motorn till kombi-karossen eller hur? :)

Mercedes-AMG-C63S-Kombi

FixarFarsan Väljer C-Klass Kombi

Du kan i kombikarossen få samma lyxiga inredning (om du nu skulle vilja ha gräddfärgat skinn i en familjekombi) som i min test-Coupé och väljer du den dyra AMG versionen med tysk 510 hästars V8:a så får du en praktiskt liten kombi med galen prestanda fast vill du ha dragkrok måste du tänka om för ingen AMG-modell är typad för det.

Om vi återgår till drivkällan i testbilen C300 Coupé så skulle den nog även göra en C-Kombi lika körglad (6,1 s till 100km/h) och med den motorn under huven kan du dessutom hänga på ett 1800 kg tungt släp på kulan bak. C-Klass Kombi C300 kanske den bästa drivkällan för att balansera körglädje, ekonomi och praktiska egenskaper?

Angående C63S:ans knuff förresten, den måste jag nästan testa själv, är den motorn verkligen så himla bra som alla motorjournalister säger och är den värd sitt häftiga pris? Och när jag ändå svamlar om V8:or igen så kan jag säga att nästa Test-Mercedes faktiskt har just en vinkelåtta under huven men inte AMG dock..

Det Merca-inlägget kommer arkiveras i mitt bloggarkiv under taggen #Mercedes så kika där om du gillar bilar med stjärna!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :