Dags att blogga lite om Dallasmoppen eller Mercedes-Benz SL500 som jag har testat. Stockholmsvädret var aningen för blött för att glida omkring med plåttaket nerfällt i skuffen hela tiden och bakhjulen hade bitvis väldigt svårt att få ner alla 435 hästar i backen men det blev ändå ett bra test! :)
Exteriör
Har inte så mycket erfarenhet av denna typ av lyx-roadsters (SL500 har ett grundpris på 1.269.000:-) men jag föll i alla fall pladask för denna superstjärna, redan innan jag ens öppnat dörren.
Karossen är en slank sak men i verkligheten så känns den inte lika långsmal som den ofta känns på bild och rent estetiskt är bilen lika snygg med taket uppe som nere.
SL som i Mercedes SL500
Bilens modellbeteckning, SL står för Sportig och Lätt (Sport Licht) men provbilens tjänstevikt på 1785 kilogram låter inte speciellt "lätt".
När den 4663 kubikcentimeter stora V8:an under huven levererar alla härliga 700 Nm via den 7-stegade automaten så glömmer du "lätt" bilens pappersvikt eftersom det mullrar nåt helt sagolikt samtidigt som dina inälvor pressas in mot den bengalröda skinnklädseln.
SL500 Prestanda 0-100?
Startar du från stillastående och pressar den högra pedalen stumt i mattan så hinner du njuta av motorsymfonin i exakt 4,6 sekunder innan hastighetsmätarnålen ligger rakt över 100-strecket.
Provbilen hade tillvalet Active Body Control (+34') eller luftfjädring och tack vare den märkte man knappt att asfalten kapats och att bilens 19" fälgar rullade in på grov singel istället. I snäva kurvor och i rondeller kände också man hur yttersidan av sportstolen snabbt pumpades upp för att ge lite extra stöd, väldigt omtänksamt!
Mercedes SL500 - The Movie
Svårt att få med det maffiga motorljudet på film (man skulle behöva en bättre mikrofon som inte tar upp massa vindbrus), ännu svårare att förmedla vridmomentet eller den fabulösa komforten på film men ovan ser ni i alla fall lite sammansatta GoPro-klipp som även visar förvandlingen av Coupé till Cab och sedan tillbaka till Coupé.
Summering av Mercedes SL500
SL500 ÄR verkligen en enastående upplevelse att köra. Blev faktiskt helt förförd av designen, vridet och motorljudet som gick från muller till raceljud ju närmare man kom det röda på varvräknaren. Den höga komforten var också lite otippad och hela takkonstruktionen är ett mästerprov av tyskarnas ingenjörskonst.
Provbilens pris låg på 1,5 miljoner med alla tillval = Ofantligt mycket pengar för en bil och speciellt för en strikt tvåsitsig bil. Det finns en billigare SL400 version med V6:a för 200' mindre samt en värre AMG version med 1000 Nm stark V12:a för 2,4 miljoner men jag tycker nog SLK500:an är det "vettigaste" valet av dessa tre eftersom den ger fullt tillräcklig prestanda samt det härliga V8-ljudet.
SLC - Ett Budgetalternativ Till SL
Gillar man Mercedes och plåt-cab-stuket men anser att SL serien är lite väl dyr så kanske man klarar sig med en SLC?
SLC i tufft AMG utförande börjar på runt 600' och har en snarlik design och takkonstruktion som sin storebror SL. Takkonstruktionen fanns även i den äldre SLK serien och ovan ser ni en blå SLK320 med V6:a men nu kom vi från ämnet helt för den och SL500 spelar inte alls i samma ligor..
Läs gärna mina andra inlägg taggade med #Mercedes.