-->

Test: Mercedes-AMG A45

Min första långtestbil med AMG logga på blev en Mercedes-AMG A45 och detta är troligen Mercedes första riktiga "Hot-Hatch".

AMG A45 är även en av de nya moderna AMG modeller som inte har stor V8 eller V12 utan en liten 2 liters fyrcylindrig motor på 381 hk, ja ni hörde rätt TREHUNDRAÅTTIOEN hästar ur 2 liter radfyra..

Mercedes-AMG-A45-Test

White-A45-Front

Rear-AMG-A45

A45: Liten, Låg & Lagom Stylad

Ni som läst mina tidigare #BilTester vet att jag är svag för denna typ av familjeräcer, jag har t.om. döpt dem till #KFR (läs mer).

Om vi börjar med utsidan så är AMG A45 kompakt och lagom stylad precis som en diskret Mercedes-AMG ska vara. Den har helt rätt chassihöjd redan från fabrik, stora fina AMG fälgar med klassisk MB design och på denna vita bil blir de stora svarta gälarna fram och den svarta vingen nertill bak en snygg kontrast.

Baklysena är väl det enda som jag anser borde gått ett till varv hos designgänget men jag har en lösning som ger dig mer spännande baklysen så fortsätt läsa så kommer jag förklara mer..

Säten-Interiör-MB-AMG-A45

Mercedes-A45-Baksäte

A45: Utrymmen Fram/Bak

Inspekterar man kupéutrymmen så ska A45 främst upplevas sittandes i framsätet (och helst bakom kringlan) men tack vare bakdörrar och tre bälten bak så funkar bilen även för fyra passagerare.

A45 har en låg kaross och med förarsätet i botten och en förarlängd på 186cm så får man tyvärr ta att skallens vänstersida ibland träffar taket när man kör aktivt.

Vi kan summera utrymmena och säga att fyra åker BRA och den i mitten bak får sitta på ett mindre nödsäte och lägga en fot på varsin sida om kardantunneln, japp AMG A45 är fyrhjulsdriven..

Mercedes-Knappar-Reglage

Mercedes-Instrumentpanel-AMG-A45

Mercedes-Navigator-Skärm-AMG-A45

A45: Mercedes-Kvalité & Design

Provbilens Insida domineras av svart och rött. Instrumentpanelen i testbilen var vackert skinnklädd med röda sömmar, likaså ratten med inslag av både skinn och alcantara hade snygga röda sömmar. Även ventilationsutblåsen med sin coola design följer samma färgskala.

Växelväljaren i A45:an är ren konst och hela den övre halvan av instrument-panelen har en grym look och exklusiv känsla. Helt i synk med den moderna exklusiva hot-hatch som AMG A45 är. Sen finns det även några småsaker som känns egendomliga i denna biltyp.

Den stora "ön med knappar" känns lite gammaldags i den annars så snygga inredningen. Skulle gärna se att Mercedes rensade bort hela denna knappsektion samt menyvredet (den som man styr den icke pekvänliga skärmen med) och lade alla dessa funktioner på en något större flytande pekvänlig bildskärm. Då skulle man även kunna flytta upp ventilationsvreden och även ge dem en mer markant design i samma stil som ventilutblåsen kanske?

AMG-Seats-A45

Hårda stolar & Grymt Svankstöd

Innan vi startar bilen så tänkte jag prata om stolarna fram som bara är måttligt skålade men har ett utdragbart lårstöd (ger pluspoäng) och är klädda i ventilerat skinn (läs "hålat utan fläktar").

Framstolarna har fasta nackstöd som på en gammal Porsche 911:a men nackstöden är böjda framåt så huvudet vilar naturligt och skönt mot det. De hade även ett VÄLDIGT justerbart svankstöd (tillval för +1800:-) som gick att pumpa upp så att det nästan blev för mkt. Detta gillade jag då ett maxläge SKA vara för mycket för de flesta.

Pressbild-AMG-Performance-Seat

Pressbild-AMG-Performance-Seat-2

Tillval: AMG Performance Säten

Om du tänker ta ut din AMG A45 på bana så rekommenderar jag att du tittar närmare på tillvalet "AMG Performance seats" (+20.700:-) då standardstolarna inte har optimalt sidostöd eller tillräcklig friktion när det svänger kraftigt.

Dessutom är performance sätena så grymt snygga och tillför ännu mer röda inslag som smälter samman med övriga inredningen! Jag skulle valt ovan stolar i kombination med provbilens inredning men det finns givetvis andra färger att välja mellan.

Prestanda-Körglädje-AMG-A45

AMG-SPEEDSHIFT -DCT-A45-Test

Drivlinan som vill ta ditt Körkort

Äntligen dags att prata drivlina och körkänsla, men var ska jag börja?

381hk och 475Nm ur fyra halvliterscylindrar är fantastiskt bra och kör man enligt blandad EU norm så ska motorn dra så lite som 0,7 liter per mil samtidigt som bilen har en 0-100 tid på 4,2 sekunder.

Eller inte samtidigt.. Gasar du upp till 100 på 4-5 sekunder från varje rödlyse så står nog färddatorn snarare på det dubbla men man kan välja detta med högerskon, snål eller smattrande stark!

Kör man bilen i Race+ och håller varven uppe så har man en härligt hungrig racemaskin som bara vill mata på mer oavsett vad det står på hastighetsmätaren. Hastighetsmätaren är förresten alltid din fiende i denna typ av bil för även om du inte vill köra vårdslöst fort så accelererar bilen under ett sånt härligt avgasvrål att man helst aldrig vill kliva av gasen (försökte få med lite sån känsla på videon ovan).

En A45 är alltid automatväxlad och har en 7-stegad sportväxellåda AMG SPEEDSHIFT DCT där DCT står för Dual Clutch Transmission. Kör man bilen aktivt är denna DCT-låda HELT FENOMENAL och jag gillade verkligen att växla med de gedigna aluminiumpaddlarna på ratten. På en trång parkering där man måste köra fram, sen bak och baxa runt är lådan däremot inte jättesmidig utan det krävs lite mer gas innan det händer nåt och då händer lite mer än man vill men detta är en liten "detalj".

Ovan lilla DCT synpunkt vid parkeringar är lätt att leva med eftersom drivlinan i övrigt levererar tysk effektivitet under en morrande och smattrande ljudorgie där även rallypuffar ingår och det bästa av allt är nog att bilens fyrhjulsdrift håller dig stadigt kvar på vägen medan du ger full gas ut ur APEX..

A45 känns kalibrerad för riktigt höga hastigheter, den liksom mår bäst när nålen passerat laglig motorvägsfart. Även om den går att fisåka med så är det tråkigt då både chassi och stolar är rejält "hårda" och vid fisåkning ersätts det sköna rappa avgasljudet av ett inte lika skönt högt däckljud som man inte märker vid aktiv körning.

Mercedes-AMG-Trafikpolisen

AMG A45 Summering

AMG A45 har ett grundpris på 481.900:- och är således en svindyr liten mellanklassare men samtidigt är den även en billig AMG.

Rent statusmässigt trummar den säkert inte lika högt som en klassisk svart AMG C63:a men i 0-100 prestanda skiljer det knappt något.

Mercedes-AMG-CLA45-4MATIC-Shooting-Brake

CLA45 Shooting Brake Vettigare!

A45:an har verkligen en raffinerad drivlina och stilren snygg AMG design men när jag såg att samma drivlina sitter i en annan liten Mercedeskombi så blev den modellen faktiskt MYCKET MER intressant.

Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake heter modellen jag pratar om och den ger dig samma drivlina som i min provbil MEN ett lastvänligare bagageutrymme utan att grundpriset drar iväg mer än till 519.900:-. Dessutom tycker jag som kombiskadad att du på köpet får en mycket mer vacker och dramatisk design på aktern.

Kanske är CLA45 Shooting Brake den smartaste och vettigaste AMG modellen du kan köpa idag!

Kommentera och dela gärna om du gillade detta biltestinlägg! I mitt arkiv hittar du sedan fler inlägg kring märket #Mercedes.

2 Besökare har kommenterat :
Peter sa...

Har kört ett bra tag med min leasade cla och kan inte mer än annat hålla med. Statusmässigt så tittar alla när man åker runt så där har du fel 😎

FixarFarsan sa...

Leasar du en Mercedes-AMG CLA45 Shooting Brake!?