Nybilsgarantin fungerar lite som samhället i övrigt. Är man "snäll" och försöker följa regler, lagar och göra rätt för sig så blir man runtknu..ffad i all evighet..
Man köper t.ex. en bil med lång nybilsgaranti kvar. Man noterar ett par mindre "garantijobb" men väntar med att anmäla dem direkt dit man köpte bilen utan man tänker "jag kollar verkligen att felen finns där på riktigt och tar upp dem sen vid första servicen som inträffar i god tid innan garantin går ut".
Försök 1: Första Servicen
Man säger till om dessa "garantisaker" när man bokar in bilen på sin första service. Man lämnar bilen prick klockan 7 precis som man blir ombedd att göra och när man hämtar ut den så har inte teknikern gjort ett enda SMACK åt garantijobben.
Man ber han då komma ut och han tittar på knarret från gaspedalen och säger att det inte finns nåt i datorn om hur man fixar det, du får boka en separat tid och samma sak gäller problemen med att tanken inte fylls upp till max "för du förstår, tanken måste vara tom vid en sådan felsökning" - Jaha? Men det sa ni inte när jag bokade?!
Försök 2: Inbokat Garantijobb
Jag bokar en ny separat verkstadstid och blir då ombedd att lämna bilen på en Onsdag och låta dem ha bilen till på Fredag så att de kan testa ordentligt och även lämna in den med lite bensin i så att det ska gå lättare att tömma den.
Lämnar in den och blir lite förvånad när ett sms kommer redan på Torsdag om att bilen är klar. Cyklar dit och sätter mig med den smått övertrevliga kundmottagaren men blir ändå skitförbannad när denne berättar att teknikern varken provtankat bilen, inte brytt sig om att lyssna efter knarr från gaspedal eller växelspak eller kollat på de små bruna rostfläckar vi fått på de vita dörrarna.
Han hade kollat slangar visuellt, läst av felminnet, gasat en sväng runt kvarteret och sen fick kundmottagaren skicka SMS dagen efter för att det skulle se ut som att något hade gjorts..
Försök 3: Express Service?
Det kundrådgivaren tycker är att jag nu ska störa killarna på express servicen istället. De har tydligen tid att följa med mig och tanka bilen på en mack och även lyssna på knarret från både gaspedal och växelföraren.
Så nu har vi typ 2 veckor kvar på garantin och jag ska komma ihåg att boka en bra dag då JAG också har ännu mer tid att lägga på bilen som trots allt har nybilsgaranti kvar. Ni vet den där garantin som man tror ska vara en sorts "garanti" att även mindre skönhetsfel ska kunna fixas.
Alternativet är att skita i allt och låta sakerna vara kvar på bilen och fixa dem själv på uppfarten eller bara låta det knarra på, den har trots allt gått snart hela 3000 mil vår nya #CrossTouran.
När vår #Polo var i samma sits för ett par år sedan möttes jag på ett helt annat sätt. Då byttes hela stereon ut eftersom den inte spelade MP3 skivor rätt och växellådan togs ut ur bilen för att tätas samtidigt som jag fick en gratis lånebil.
Polons växellåda togs förresten ut på verkstadens eget initiativ efter jag bett dem kolla upp ett vinande ljud. De hittade inget missljud men istället lite oljefukt vid en packning. Samma verkstad där minibussen nu inte fick någon uppmärksamhet alls..
Har du haft liknande upplevelser kring nybilsgaranti eller ska man inte vara så petig med lite knarr och en tank som inte fylls till max?