Test: Fiat Panda (Easy 69hk)

Ett Fiat Panda Test blev det i bilens hemland Italien och vi pratar en billig liten fyrdörrarsbil med fem sittplatser anpassad för citykörning.

Test-Fiat-Panda-

Fiat-Panda-Stadsbil-Parkering

Fiat Panda: Exteriör

Tycker den har rätt slätstruken design Fiat Panda om man jämför med andra Fiat modeller.

Nästan lite minibuss över höjden och sittställningen men det ger plats för fem åkande i en väldigt kompakt bil (längd 3,6 meter).

Designen på sidorutan längst bak får mig att tänka lite på BMW i3 som jag fick testa i Holland för några år sedan men denna Panda är inte alls lika futuristisk utan en klassisk, enkel och billig citybil.

Fiat-Panda-Interiör

Växelspaken satt högt och handen föll trevligt rakt på den korta spaken.

Fiat-Panda-Test-Sardinien

Fiat Panda: Interiör / Körkänsla

Det smäller burkigt när man stänger dörren och plasten dominerar på insidan men vi pratar en bil som kostar 109.900:- (Svenskt grundpris).

Tunn plåt, lite utrustning och isolering ger en tjänstevikt på 940Kg men 69hk/104Nm ur en liten fyrcylindrig motor gör ändå bilen på gränsen till FÖR slö.

Mätningen 0-100km/h tar 14,2s och toppfarten är 164km/h. Bilen drog 0,6 och det stämmer bra med faktabladets 0,66 för stadskörning som var det vi körde mest.

En liten "city" knapp på panelen gjorde ratten ännu lättare och som citybil får Pandan klart godkänt. Uppför bergsvägar var den däremot väldigt slö men bilen hade en skönt mjuk fjädring som gjorde framfarten på dåliga vägar väldigt bekväm!

Lastutrymme-Fiat-Panda

Fiat Panda: Bagageutrymme

Bagageutrymmet är som i vår Polo från 2009 och det kan man säga om lasttröskeln också men på småbilar är den viktig för att få dem något mer krockvänliga.

Fiat-Panda-Effekt-Köra

Fiat Panda 69hk: Summering

Den känns lite gammal och "tråkig" men som citybil är den smidig att parkera med sin smala, korta men rymliga lådform och som sagt hade den en mjuk och komfortabel fjädring.

Motorn var även den lite "tråkig" och inte så värst snål heller men det finns andra (dyrare) versioner av Pandan som har en nyare 85 hästar stark 2-cylindrig motor. Den motorn hade varit kul att testa och jämföra med eftersom den både är modernare, mycket snålare och gör Pandan runt 3 sekunder rappare till 100-strecket.

Läs gärna mina andra #Biltester eller gå direkt till taggen #Småbil.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :