Igår vid den här tiden var jag redan ute och skottade för att få plats att skifta däck på en översnöad Volvo V70 DRIVe som stått parkerad på uppfarten med sina sommardäck.
Lägre Sidokjolar på DRIVe?
Inte direkt optimala förhållanden att skifta däck på snötäckt uppfart som lutar men det gick snabbt ändå.
Sidokjolarna på Volvo V70 DRIVe modellen var dock väldigt låga och hela bilens kaross ligger också närmare backen än en vanligt V70 så min garagedomkraft gick inte in från sidan, inte ens utan sin talrik så det krävdes lite kreativitet..
Volvo Har Grymma Hjulbultar
Jag gillade hjulbultarna på Volvo V70, lätta att få av eftersom konen inte hade en rotationsspänning/friktion mot fälgen utan endast tryck rakt in.
1st V70 Redo För Hälsingland
Först vänster sida, sedan start av den kalla bilen för vrida upp den på uppfarten så att höger sida kunde tas.
Försökte direktstarta parkeringsvärmaren inför denna manöver men ärligt Volvo, hur komplicerat kan det vara att starta värmaren eller går det inte ens att direktstarta utan bara med timer T1/T2? Står bara AV i menyerna och jag kunde inte hitta var man slog på den?
Bultarna drogs med momentnyckel och jag testade hur 130Nm kändes och det var löst som attan så jag fortsatte med 150Nm som kändes lagom hårt.
Läs gärna fler av mina blogginlägg taggade med #Volvo.