Just nu är det högsäsong för isblock och packad snö runt torkarnas axlar och på en nyare bil som har motorhuven uppdragen över torkarna får man rätt enkelt bort isblocken genom att öppna huven.
Serviceläge på Torkarblad?
När ruta och huv är avborstade så är det alltså enklast att lyfta upp huven och sedan peta upp isblocken från motorrummet.
När du fått bort isblock på ena sidan torkararmen går du in i bilen å duttar på torkarspaken så ställs torkarna i sitt serviceläge och då kommer man åt att pilla bort resten (eller så sätter du torkarna i sitt serviceläge redan när du är inne i bilen och öppnar huven?).
Varför Bildas Då Dessa Isblock?
Om man utgår från en tinad bil och ställer den ute i snöfall och kanske inte borstar minutiöst (eller som vi kör webasto) så ligger snön där skyddad av fartvind. Värmen från motorn och kanske lite spolarvätska gör att den sedan tinar och när du åter parkerar bilen i minusgrader så gör "Frost" is av slasket.
Vår gamla Touran hade strul med att torkarna en vacker dag bara vägrade fungera och jag ska därför vara extra noga på denna nya folkabuss (bilens bloggarkiv: #CrossTouran) och hålla torkarnas axlar rena från is..