Dags att blogga om nästa långtestbilmärke nämligen en fyrhjulsdriven Opel Mokka X med 152 hästars turbomotor och 6 växlad automat.
Den Runda Exteriören
Ni som läst mina tidigare biltester vet att jag har lite svårt för linjer som skapats bara för att det ska bli en "spännande" design.
Opel Mokka X har fullt av sådana, speciellt bak där baklysena sitter ute på breda höfter, bakrutan är en välvd sak och det i princip bara är registreringsplåten som är rak och platt.
Burning Hot Orange
Rakt från sidan ser den 4,3 meter långa Mokka X väldigt hög och knubbig ut men detta är ändå min favoritvinkel!
Den eldiga lacken heter burning hot orange och kostar 5.900:- extra.
En Klassisk Opel-Front
Fronten har en mycket lugnare, mer klassisk Opel design än baken och jag som är lite konservativ när det gäller bildesign gillar denna front (med sina moderna adaptiva LED-strålkastare) bättre.
Lastutrymme/Bagage
Lastutrymmet är ungefär som i vår lilla #PoloGTI men den extra höjden och det platta golvet gör ilastningen mycket lättare.
Baksäte
När fotbollar är lastade så ska bollspelare lastas här bak. Tre barn sitter bra men sikten ut är begränsad om man är knattespelare.
Mokka X saknar störande kardantunnel i mitten vilket är bra och när man ersätter ett av tre barn med en vuxen så märker man att bilen inte är så bred, så TRE fullvuxna bak är nog nästan omöjligt.
Riktigt bra Framsäten
Skinnklädseln jasmin jet black i provbilen kostar 13.000:- extra och just framsätena är en av bilens höjdpunkter! Framstolarna har mycket justeringsmöjligheter (bland annat höjd + vinkling av dyna), riktigt bra stoppning och ett enormt skönt rejält svankstöd. Otippat sköna framstolar!
Interiören är trevligt städad och knapparna har liksom dragits ihop till en väldigt komprimerad enhet under multimediaskärmen. Bilen hade en mycket logisk och tydlig navigator som kostar 7.900:- extra.
Knapparna på ratten når dock inte riktigt upp till andra tyskar när det gäller användarvänlighet. Färddatorn styrs t.ex. genom att man vrider på toppen av blinkerspak vilket känns väldigt gammaldags (vår Polo från 2009 har t.ex. färddatorn på toppen av vindrutespaken).
Motorn startas med en knapp (standard) och ska enligt faktabladet dra 0,65 vid blandad körning. En förbrukningssiffra som kändes mer ärlig än på många andra bilar jag testat och trots att jag hamnade på 0,85 så var skillnaden helt OK då jag ändå testar bilens motor och inte körde några långa etapper.
Motor / Drivlina
Om vi ändå är inne på bilens drivlina var den en rätt trevlig historia så länge man körde normalt. Pressade man motorn blev den bara surrig och tokvarvande gav absolut inget. Att köra "normalt" däremot passade den perfekt till.
Den sexväxlade automaten hade lite automatlagg och motorn gav gott om kraft för att få väg bilen effektivt. Fyrhjulsdriften hade också en bra funktion som alltid tvingade fram full drivning på alla hjulen från stillastående och detta kändes.
Svajigt Chassi
Chassit var väldigt komfortabelt men hade även en tendens att svaja på ett sätt jag inte riktigt gillade. Ni vet när man upptäcker något på motorvägen och väjer genom en liten snabb rattrörelse och det känns som att bilen är en orm..
Hysteriska Ljudsignaler
Om interiören var städad så var bilens parkeringssensorer annat än städade, de förde ett fasligt liv. Dels tjöt de för högt (kanske gick att sänka volymen?) och så larmade de väldigt tidigt. På vår uppfart tjöt de hysteriskt hela tiden eftersom vi har fler bilar, ett #cykelförråd och så svajande buskar på andra sidan. Volym och känslighet borde kunna justeras för annars blir dessa system bara störande!
Opel OnStar
De flesta nya Oplar kan utrustas med Opel's system OnStar där man via en app kan låsa bilen och få info om räckvidd och lite annat.
Inom kort kommer även WiFi att erbjudas men Tyskarna anser inte att man ska kunna starta bilens parkeringsvärmare via detta system.
Vid en krock ringer en person upp bilen och kollar hur det har gått och får denne inget svar skickas räddningstjänst till platsen. Jag testade även att trycka på knappen och bad dem förprogrammera bilens navigator åt mig samt göra en systemkontroll.
Samtliga OnStar tjänster ingår när man köper ny bil och delen som larmar räddningstjänst vid krock kommer vara aktiv även om du slutar abonnera på resten av OnStar tjänsterna.
Summering Mokka X Turbo
Även om jag gillade den städade interiören, de riktigt bra framstolarna och den trevliga navigatorn så kan jag inte r i k t i g t smälta att provbilens pris ligger bara ett par tusenlappar från 300.000:-.
296.600:- är väldigt mycket pengar för en smal liten högbyggd Opel som varken utmärker sig för att vara supersnål, supersnabb, superkomfortabel eller har några extrema egenskaper utanför vägen.
Många Konkurrenter i Prisklassen
Som liten prisreferens, ovan Seat ATECA med likvärdig kulör, drivlina, fyrhjulsdrift och samma nivå på utrustning slutar på flera tusen kronor mindre trots att den bilen är rymligare..
Med det skrivet så är min slutsats att man nog måste tilltalas av den unika designen på Mokka X för att motivera bilens pris (fast det gäller väl alla bilar med "stark" design) eller vad anser du som läst ända hit?
Mina övriga inlägg taggade med #Biltest, #4x4, #Opel eller #SUV.
Opel Mokka ser ut som sitt namn ungefär. Tacka vet jag gamla Oplar som Manta, Monza eller Commodore!