Robotgräsklipparsäsong 2017 började lite dåligt tycker jag. Gardena R40Li robotgräsklipparen klagade på batteriproblem (fel 66) och stängde av sig stup i ett.
Tomt Garage
Eftersom jag tyckte att jag gjort allt "by the book" så kände jag att detta måste kollas upp direkt eftersom säsongen knappt börjat.
FEL (66) - Inget Fel Enl. Verkstad
Lämnade in klippare, docka och laddare. Efter dryga två veckor ringde de tillbaka och läxade upp mig om att klipparen minsann måste laddas upp under vintern och att den inte får klippa för långa perioder per dygn. "Vi laddade den och efter det fungerade den perfekt" sade han med den bredaste skaaaaaaounskaaan jag hört.
Den satt alltså i dockan och laddade en vecka innan jag slog på klippschemat och under vintern laddade jag den också så.. F U!
Hem och Koppla in Skiten
Hursomhelst, bara åka hem och koppla in. Dubbelkollade alla sladdar satt i ordentligt, att den dockade rakt och snyggt och kunde inte se något som var direkt fel. Laddade gjorde den även enlig displayen som ni ser, i alla fall första dagen när batteriet var så full att maskinen höll sig påslagen.
Någon som varit med om något liknande? Kan den ha stått lite snett i dockan och därför laddat ur och den borde väl inte larma "batterifel" om batteriet börjar bli tomt? Magkänslan säger att denna maskin också kommer strula nu..
Kommentera gärna och kolla också in mitt arkiv av tidigare inlägg under taggen #SmartaHem eller #Gräsklippare.