Robotgräsklipparsäsong 2017 började lite dåligt tycker jag. Gardena R40Li robotgräsklipparen klagade på batteriproblem (fel 66) och stängde av sig stup i ett.
Tomt Garage
Eftersom jag tyckte att jag gjort allt "by the book" så kände jag att detta måste kollas upp direkt eftersom säsongen knappt börjat.
FEL (66) - Inget Fel Enl. Verkstad
Lämnade in klippare, docka och laddare. Efter dryga två veckor ringde de tillbaka och läxade upp mig om att klipparen minsann måste laddas upp under vintern och att den inte får klippa för långa perioder per dygn. "Vi laddade den och efter det fungerade den perfekt" sade han med den bredaste skaaaaaaounskaaan jag hört.
Den satt alltså i dockan och laddade en vecka innan jag slog på klippschemat och under vintern laddade jag den också så.. F U!
Hem och Koppla in Skiten
Hursomhelst, bara åka hem och koppla in. Dubbelkollade alla sladdar satt i ordentligt, att den dockade rakt och snyggt och kunde inte se något som var direkt fel. Laddade gjorde den även enlig displayen som ni ser, i alla fall första dagen när batteriet var så full att maskinen höll sig påslagen.
Någon som varit med om något liknande? Kan den ha stått lite snett i dockan och därför laddat ur och den borde väl inte larma "batterifel" om batteriet börjar bli tomt? Magkänslan säger att denna maskin också kommer strula nu..
Kommentera gärna och kolla också in mitt arkiv av tidigare inlägg under taggen #SmartaHem eller #Gräsklippare.
Nä, att batteriet är slut är ju inte "fel^. Min Worx är lustig och stänger av sig och tar ingen laddning om den inte är inställd på något schema (om man vill köra manuellt). En bugg säger jag men en feature säger supporten...
Laddning borde den ta emot jämt när den står i dockan kan man ju tycka? :)
Jag har exakt samma fel på vår R50li. "Tillfälligt batteriproblem Kod 66".
Hade det även i höstas, och rengjorde batteripolerna noggrant. Då fungerade den i några veckor, tills vintern kom. Jag rengjorde hela maskinen och laddade den fullt. Tog in både laddstation och klippare i garaget. Nu har den klippt i två månader, och så kommer felet igen upprepade gånger. Den står kvar i laddstationen och åker inte ut... Meddelandet "Batteriproblem Fel 66" syns i displayen. Jag ringde nyss en verkstad som inte hade en aning om förmodat fel (sa de i alla fall), utan jag måste lämna in den..
Fyll gärna i om det är någon som vet hur man löser felet.
Med vänlig hälsning
Kristian
Hej igen!
Nu har jag fått svar från Gardena!
"Felkod 66 betyder att batteriet sitter löst eller har dålig kontakt."
Jag öppnade batteriluckan och insåg snabbt att batteriet har utrymme att röra sig, och få dålig kontakt. Detta löstes med att jag tejpade flera lager med tjock dubbelhäftande tejp på batteriet och på så vis byggde upp höjden på batteriet. Så nu trycker locket lätt på batteriet som sitter fast där det ska!
Så med tanke på Gardenas svar så bör felet nu vara löst!
Mvh
Kristian
Hej,
Mitt batterifel tror det var Tomt batteri berodde på
att det var glapp i gudekabelkontakten ( den som man klämmer på på guidkabeln och sätter in i laddstationen. Det5ta gjorde att klipparen ibland inte hittade hemtill laddstationen. Fix klämde på kotakten igen på annat ställe på kabeln.
Detta kanske inte är ditt problem men kanske kan hjälpa någon annan.
Hvh Hasse.
Slipade till kontaktblecken på r40li och böjde ut blecken lite på laddaren för ett annat batteriproblem..
Mvh Hasse