Volkswagen lanserade nyligen UP! GTI och jag har nu fått testa den på landsväg, grusväg, motorväg och så flat out på racingbana.
Front, Sidoprofil och Grundpris
Fronten är en trubbig variant av Volkswagens nya moderna front och jag tycker den är grymt kaxig och snygg. Fortsätter vi runt den 3,5 meter långa bilen och beskådar GTI karossen från sidan så har VW lyckats även här. 17" fälgar ("Brands Hatch") är standard och de har en klassisk men ändå modern Volkswagen GTI-look.
Den lilla vingen bak syns också från sidan och den ska faktiskt göra nytta på bana och ge lite extra downforce så att bakhjulen inte ska bli oroliga i höga farter.
En Tornado Röd UP! GTI kostar 169.900:- och tillvalslistan är rätt begränsad (i princip finns det bara kryssrutor vid soltak, backkamera och 300w beats ljud samt förlängda garantier). Jag hade valt en VIT up! och kanske även valt två-färgs lack för 3900:- och då få ett svart tak som matchade det övriga svarta på bilen.
Bakluckan på Lupo GTI var Snyggare
Min allra första pressbil var en Tornado Red Volkswagen UP! och redan då hade jag lite svårt för den udda bakluckan och de skumma baklysena på UP!. Denna svarta baklucka sitter fortfarande kvar på nya UP! GTI och jag hade föredragit en mer traditionell bakdel med karossfärg upp till rutan och snygga liggande LED-baklysen.
Kika gärna när jag parkerade min första röda UP! bredvid en lika röd lupo och kommentera gärna vilken bak ni själva föredrar?
UP! GTI Interiör
Interiören i UP! GTI är avskalad men funktionell, precis som det ska vara i en Volkswagen GTI anser jag. Samma sak gäller den sköna manuella sexväxlade lådan och den analoga handbromsen, båda dessa känns helt rätta i en lätt GTI.
Den gamla "svävande" mediaskärmen är numera ersatt av en mobil-hållare med laddarsladd och medföljande UP!-APP som ger samma funktioner som tidigare fastskruvade mediaskärmen.
Stolarna är alltid klassiskt "Clark" skotskrutiga i UP! GTI och man sitter bra i dem men jag hade GÄRNA sett dem mycket mer skålade, lite som i de större GTI modellerna från Volkswagen.
En sak värt att notera när vi pratar körställning är även att ratten i UP! inte är ställbar i längstled så man får laborera lite med dynans position och rygglutning för att hitta en perfekt körställning.
Körglädje & Summering
Motorljudet ur den 1,0 liter stora 3-cylindriga bensinaren på 115hk / 200Nm är lite för tamt för en GTI trots att ljudet förstärkts med en ljudbooster (som vid viss tung belastning blir lite som resonans). Vid aktiv körning däremot, när varven hålls uppe så blir responsen bra och ljudet övergår till ett skönt smattrande motorljud, se ovan video.
Motorn är snål (5.6 l/mil vid blandad) och är faktiskt den första VW bensinmotorn som utrustats med bensinpartikelfilter och klarar därför nya avgaskravet Euro 6 AG.
UP! GTI Mk1 har en låg tjänstevikt på 1070kg och bilen gör 0-100 på 8,8 sekunder och har en toppfart på 196 km/h men det är varken acceleration till 100 eller bilens toppfart som är ljusningen med UP!. Tjusningen är istället den lätta avskalade känslan när man hanterar UP! GTI på en kurvig landsväg, genom en konbana eller pressar den på racingbana - Körglädje är inte alltid mycket hästkrafter!
Jag tror att UP! GTI kommer bli en populär bil på VolksWagen Club Sweden's olika träffar just för att bilen har helt rätt grundpris och tillbehörsfirmor lär inte vara sena att erbjuda passande coilovers, skalstolar och trimchip till UP! GTI som gör den ännu roligare!
Läs gärna mina andra #Biltester eller #Volkswagen inlägg.