-->

Smörja Upp Bakbromsar - Detta Borde Ingå i Årliga Servicen

Sist vår #CrossTouran var inne på sin grundservice så ville verkstaden inte släppa ut bilen eftersom dess bromsar, efter 5000 mil tydligen var helt slut - Och enligt verkstaden helt trafikfarliga!

Deras rekommendation var att byta belägg och skivor runt om till en kostnad på 12.000:-, alltså på en årsmodell 2015 som gått 5000 mil.

Bromsbelägg-Smörja-Upp

Frambromsar Slits - Bakbromsar Rostar

Fram kollade jag med ficklampa och såg att beläggen såg ut som "nya" och att skivan var tjock och helt fri från rost så där fattar jag inte alls hur de vågar hitta på sånt ljug?

Bak, som ovan belägg är ifrån fanns det lite brister och detta beror på att bilens bakre belägg knappt rör sig något. Bakbeläggen såg fräscha ut men hade rostat fast i oken, liksom i ändarna.

Loctite-Bromsok-BultarRost-Bromsskiva

Slipa, Smöra och Återmontera

Så jag lossade beläggen bak, filade bort rosten på beläggens ändar och slipade bort rosten på skivorna innan jag kopparfettade in ändar och återmonterade ok med lite locktite på bultarna.

Detta moment borde verkstäderna göra på den årliga servicen och självklart ta en slant för jobbet och underhålla bakbromsarna innan de blir så här rostiga som vår buss. Det skulle väl vara bättre för miljön än att ljuga till sig jobb av kunder som inte vågar chansa?

Har bromsat aktivt med handbromsen nu efter detta moment och ska bli intressant om bromsskivorna bak går att rädda..

Läs gärna fler liknande inlägg (vi hade samma bromsproblem med gamla Touranen) under arkivtaggen #Bilservice.

3 Besökare har kommenterat :
Tobbe sa...

Gör om, gör rätt :) kopparpastan tar du bort omgående. Du har stål (bromsbelägg), kopparpasta samt den där aluminiumplåten mellan belägg och okhållare - med vårat underbara svenska klimat samt salthelvetet i vinter så kommer du få en kemisk reaktion, vilket kommer göra att de rostar fast ännu värre och sabbar allt. Använd hellre aluminium/keramisk pasta eller inget alls. Kopparpasta borde inte få säljas..

FixarFarsan sa...

Jag är uppväxt med kopparpasta och det har funkat på alla bilar jag haft men jag kan lära om.. keramisk pasta, ska kolla upp det!

Anonym sa...

Verkstäderna idag har inga mekaniker,
bara folk som är anställda för att byta delar...

Allt går ut på att sälja så mycket delar som
möjligt och utnyttja folks okunnighet.

Återigen: ”En bra karl reder sig själv och
en dålig ska ingen hjälp ha...”

//M