Smörja Upp Bakbromsar - Detta Borde Ingå i Årliga Servicen

Sist vår #CrossTouran var inne på sin grundservice så ville verkstaden inte släppa ut bilen eftersom dess bromsar, efter 5000 mil tydligen var helt slut - Och enligt verkstaden helt trafikfarliga!

Deras rekommendation var att byta belägg och skivor runt om till en kostnad på 12.000:-, alltså på en årsmodell 2015 som gått 5000 mil.

Bromsbelägg-Smörja-Upp

Frambromsar Slits - Bakbromsar Rostar

Fram kollade jag med ficklampa och såg att beläggen såg ut som "nya" och att skivan var tjock och helt fri från rost så där fattar jag inte alls hur de vågar hitta på sånt ljug?

Bak, som ovan belägg är ifrån fanns det lite brister och detta beror på att bilens bakre belägg knappt rör sig något. Bakbeläggen såg fräscha ut men hade rostat fast i oken, liksom i ändarna.

Loctite-Bromsok-BultarRost-Bromsskiva

Slipa, Smöra och Återmontera

Så jag lossade beläggen bak, filade bort rosten på beläggens ändar och slipade bort rosten på skivorna innan jag kopparfettade in ändar och återmonterade ok med lite locktite på bultarna.

Detta moment borde verkstäderna göra på den årliga servicen och självklart ta en slant för jobbet och underhålla bakbromsarna innan de blir så här rostiga som vår buss. Det skulle väl vara bättre för miljön än att ljuga till sig jobb av kunder som inte vågar chansa?

Har bromsat aktivt med handbromsen nu efter detta moment och ska bli intressant om bromsskivorna bak går att rädda..

Läs gärna fler liknande inlägg (vi hade samma bromsproblem med gamla Touranen) under arkivtaggen #Bilservice.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Följ eller kontakta mig gärna via Instagram.