-->

Test: Tesla Model X P100D

Den har plats för 7 åkande, en dragvikt på 2250 kg, den gör 0-100 på knappt 3 sekunder och kostar som två rejäla villor i en mindre Svensk småstad. Idag ska jag skriva om Tesla Model X P100D.

Front-Tesla-Model-X

Prius Front På Tesla Model X

I Teslas broschyr står det att Model X är "helt och hållet premium" men om vi börjar på utsidan och fronten så tycker jag att den är lite väl tråkig och plastig. Fronten ger mig lite vibbar av en äldre Prius!

Rear-Wing-Tesla-Model-X

Aktiv Luftfjädring Standard

Model X har aktiv luftfjädring som standard och markfrigången kan regleras mellan 13,7 cm och 21,1 cm. I högsta läget har Model X lika mycket luft under magen som en Volvo XC70.

Dörrarna öppnas genom att duttar till de kromfärgade handtagen.

Falcon-Wings-Model-X

Model X Bakifrån & Måsvingedörrar

Bakifrån, speciellt med bakdörrarna helt öppna så är Model X en riktig showbil och lär ge mycket uppmärksamhet i många år framöver.

Model X är 5-sitsig som standard men kan fås både som 6-sitsig (+66000:-) eller 7-sitsig (+33200:-).

Insteget till rad 3 med helt öppna måsvingedörrar är riktigt bra men jag är inte helt övertygad att dörrstängningen ihop med bilen full av livliga barn är den absolut bästa. Dörrarna kräver lite motstånd innan de stannar och detta kan skrämma ungar tänker jag, men dörrarna är säkert en vanesak!

Ovanligt Med Dragkrok På Elbil

Model X är bland de enda elbilar som är typad för dragkrok och med kroken kan du dra upp till 2250kg med BE kort och 1130kg med vanligt B körkort.

Utrymme-Model-X

Bagageutrymme & Grundpris

Bagageutrymmet i Model X rymmer lätt en vanlig barnvagn och total kapacitet med fällda säten är 2492 liter (5 sitsutförande).

Prestanda-Tesla-Model-X-P100D

Köra Model X P100D

Att köra den 5 meter långa och 2,2 meter breda Model X:en är en minst sagt häftig upplevelse. Den fyrhjulsdrivna bilen levererar 568 kW eller 761 hk och toppfarten är 250 km/h.

Accelerationen kan ställas i tre steg varav den snabbaste kallas "ludicrous". Den slungar iväg den 2,5 ton tunga kolossen till 100 på 3,1 sekunder och även nu på vintern så sker det utan större dramatik.

Kör man i 70 och stämplar fullt så är man i 100 på 1,4 sekunder.

Styrningen kan även den ställas i tre steg och har man styrning och effekt i maxläget så glömmer man snabbt att man färdas i en familjebil.

Kör man ekonomiskt så är den teoretiska räckvidden 542km enligt NEDC och på en superchargestation tar det 30 minuter att få upp batteriet i 80%.

Installerar man en laddbox hemma kan man fylla på med antingen 54km per timme (11 kW) eller 81 km per timme (16,5kW).

Model X - Interiör

Interiören i Tesla Model X är väldigt clean och den 17" stora pekskärmen har i princip tagit över alla knappar (hittar två fysiska).

Spakarna runt ratten är samma som i större Mercedes-modeller men känslan i hela Teslan är inte riktigt lika premium som i just Mercedes, dock är den fullt tillräcklig för att ändå andas lyxbil.

Bygg-Din-Tesla-Model-X-Pris

Tesla Model X P100D Pris & Summering

Grundpriset på P100D modellen av Model X är 1744530:- och utan tillägget P100D (svagare men längre räckvidd) kommer man ner i 1301380:-, men fortfarande är Model X en väldigt dyr showbil.

Ovan ser ni "min" konfiguration, grå metallic och svarta 22" fälgar.

Trots hiskligt härlig superprestanda i P100D, häftiga bakdörrar och i övrigt modern teknik i hela Tesla Model X så fick jag ingen köpfeber utan håller mig till min cykel.

Kommentera gärna denna artikel! Har du t.ex. själv testat Model X och är den din framtida drömbil eller är du helt anti mot det saftiga priset?

Läs gärna mina många andra #Biltester (över 200st) eller mina andra blogginlägg och tester av olika #Elbilar.

2 Besökare har kommenterat :
Johan sa...

Coolt! En drömbil, man kan väl dra av ca 200 kkr i bensinbesparing om man vill jämföra med en fossilbil, men ändå rätt saftigt. 😀 Men vi som är fast i minibussträsket,är den på något sätt bättre/större/mer funktionell än en Sharan som kostar en bråkdel?

FixarFarsan sa...

Tesla Model X och VW Sharan är så olika bilar även om båda kan frakta lika många åkande. Enda Teslan är bättre på är väl att den inte släpper ut några avgaser och går som en oljad blixt. Nackdelen med Sharan är väl som jag ser det att den i princip bara går att gå med Diesel (150hk 1,4 TSI finns) och dess framtid är väl inte helt solklar.