Nu har jag och förra årets långtestcykel, en Crescent Zepto Pro cyklat så pass mycket ihop, på alla typer av underlag att jag nu med stadig hand vågar summera denna lätta cyclocross med ram i kolfiber och ett listpris på 24.490:-.
OBS! Min Zepto Pro levererades från Crescents tävlingsteam och hade därför andra tävlingshjul (specialfälgar med tubdäck) och hade även ett dyrare/lättare SRAM Force paket monterat, detta kan vara bra att veta innan vi fortsätter..
Test: Vintercykling i Snö
Jag valde medvetet att vänta in vintern innan jag summerade denna Zepto Pro, just för att kunna testa även detta kalla moment.
Eftersom en cyclocross generellt är byggd för något bredare däck och även har hydrauliska skivbromsar, så har de alla förutsättningar att klara vintercykling med dubbdäck.
Sommardäcken är 35mm breda och jag körde samma bredd på de lättdubbade dubbdäcken. På barmark/slät is rullade cykeln skönt lätt med dessa. På oplogade gator med snömodd eller ojämn is så kunde den lätta vikten vara till en nackdel och göra cyklingen lite extra nervös och sladdrig.
Denna lätta kolfiberhoj kändes även lite väl fin för att rulla i saltslask, men det är mitt pedanthjärta som talar.
I mitt fall skedde vintercyklingen endast ett par dagar i rent testsyfte då jag sent i höstas skaffade mig en till cykel som var mer lämpad för vintercykling.
Test: 170km Landsväg/Grusväg
På torr landsväg fungerade Zepto'n som vilken lätt racer som helst.
De fetare hjulen rullade ju såklart inte exakt lika lätt som ett par racerslicks men fördelen att man kunde gena över en grusväg eller rulla över vägarbeten vägde klart upp den lilla extra tyngden.
I regnväder så var en CX mycket tryggare än en racer. Dels fungerade skivbromsarna mycket bättre än fälgbromsar men däckens lilla mönster gjorde även sitt för att öka greppet mot våta vägbanor.
Se arkivlänk längst ner i inlägget för mer info om hur man väljer ett nytt hjulset till en CX, där i arkivet hittar du även mer om det hjulset som jag ersatte Zeptons specialbyggda tubhjul med (ovan bild visar de nya kanttrådshjulen och nedan bild visar de specialbyggda tävlingshjulen med tubdäck som cykeln levererades med).
Zepto Pro - Växlar/Reglage/Drivlina
Crescent Zepto Pro har 11 kuggar bak och singelklinga fram. Original sitter ett SRAM Rival paket men just min hoj hade uppgraderats till SRAM Force. Skillnaderna mellan Rival och Force sitter i vikt och mer precisa lägen, i övrigt har de samma grundkonstruktion.
SRAM Force är helt klart det bästa broms/växelpaketet jag hittills har cyklat med. Älskar det stilrena konceptet med singelklinga fram som ger lägre vikt och mindre växelspakar att hålla reda på vid styret.
Se inbäddad video längre ner för mer rörliga bilder på växlarna.
Jag har fått fetta in framnavet (se arkivlänk längst ner) samt fått lossa och dra åt hjulen igen ett par gånger då cykeln börjat knaka. Ett irriterande ljud men lätt att åtgärda. Växlarna har jag inte behövt justera något under vårt första år ihop.
Test: Zepto Pro i MTB Skog
I riktig lerig, stenig och snårig MTB skog så är inte en cyclocross alls rolig anser jag. Rent livsfarlig med fastklickade SPD skor eftersom de smala hjulen lätt fastnade och kunde stoppa färden tvärt.
Skriver detta som en vanlig simpel cykelpendlare som tidigare kört skog med dämpad 29" MTB och utan SPD pedaler! :D
Är du däremot mer rutinerad än mig och vill köra hårt i CX skog så har just denna Zepto Pro feta stickaxlar (Boostnav?), 15mm fram/12mm bak vilka hjälper fälgarna att ta stötar bättre och hålla formen.
Slutsummering Zepto Pro
Har du lite längre till jobbet och vägarna dit har varierande ytbeläggning så kommer du älska en lätt kolfibercyclocross som Crescent Zepto Pro.
På släta grusvägar så rullar den som en snabb racer, på asfalt och landsvägar rullar den också i princip lika bra som en vanlig racer.
Jag har 25km till jobbet och har cyklat denna sträcka på precis över 50 minuter med denna Zepto Pro. Ni landsvägscyklister som nu fnyser åt denna tid bör veta att vi pratar 25km som mestadels går på "promenadvägar" som ovan skogsväg, via cykelmotorvägar, över ett antal obevakade övergångsställen samt mycket korsningar och där man på ett par ställen även får stanna för rödljus.. Så, det är inte 25 km slät landsväg utan stopp vi pratar om! :)
Crescent Zepto Pro är inte bara lätt, stilren och har fina moderna komponenter utan den är även otroligt snygg i sin matta Crescent-klassiska kulör.
Läs gärna mina många andra inlägg om denna cykel, du hittar de inläggen i mitt bloggarkiv under taggen #Cykel.