En vanlig Berlingo (se mitt test under #Transportbil) brukar lasta typ färgburkar, skruvar och elkablar men när plåten bak får lite rutor och inreds med baksäte, då kan den även transportera en hel familj.
Berlingo M PureTech 110 XTR
Jag har verkligen fått långtesta nya Citroën Berlingo i size M med SHINE utrustning och XTR paket i kombination med en trecylindrig "PureTech" bensinmotor på 110hk.
M modellen är femsitsig och 4,4 meter lång men det finns även en XL version som är 4,75 och har totalt 7 sittplatser. Bredden på båda karosserna är 1,9 meter, eller 2,1 meter med speglar inräknade.
Berlingos utrustningspaket heter LIVE, FEEL och SHINE samt att man utöver dessa kan kryssa i ett XTR paket.
Jag diggar exteriören på nya Berlingo, den känns lagom "piffad" med detaljer och frontens belysning är riktigt väldesignad!
Priser & Utrustning
Berlingo M (min 110hk bensinare med sexpetad manuell låda) har enligt mina faktapapper ett introduktionspris på 209.900:-. Då har den utrustning enligt grundnivån LIVE som ger bl.a. antispinn, AC med pollenfilter, bluetooth handsfree/streaming, farthållare och avläsning av skyltar.
För +19.900:- kliver man upp i FEEL som lägger till Carplay, klima, armstöd, parkeringssensorer bak, backkamera, lekbord i baksätet, takrails (detta var bara några exempel) och vita "ringar" istället för orange på utsidan.
För ytterligare +19.900:- glänser det till rejält när man kliver upp i SHINE och får det lite udda innertaket "Modutop", tonade rutor, en öppningsbar bakruta, head-up display, nyckellöst system och parkeringssensorer framme i nosen.
Paketet XTR kostar ytterligare +19.900:- och ger den glada klädseln inne i bilen, de orangea cirklarna ute, ett justerbart antispinn system, en mer avancerad farthållare med bättre skyltavläsning men även lite högre markfrigång.
Enda färgen som inte kostar extra är vit solidlack men provbilens färg passar riktigt bra tycker jag, en av mina favoritfärger just nu (ser ut som en grå grundfärg med glans). Andra solidlacker kostar 3500:- extra och metallic +5900:-.
Shit vad jag rabblade på om paket, men nu är det gjort. Jag tycker Citroën gjort det rätt enkelt att bygga en Berlingo och jag gillar också att bilen redan i grundutförande har radio, AC och farthållare.
Den större XL modellen startar på 249.900:- och kommer endast i FEEL utförande.
Innerutrymmen och Säten
Nya Berlingo har riktigt bra fällning av sätena och som ni ser så blir det ett nästan helt platt golv (detta kräver dock nivå FEEL) när alla tre sätena är fällda och du kan knuffa in långa saker ända fram till instrumentpanelen.
Sätena är dessutom enkla att fälla upp och ner, däremot gillar jag inte att förarstolens ryggstöd justeras i "hack" och inte steglöst med vred.
Bilen gillas av alla ungarna, den är ljusare, rymligare och luftigare än många andra minibussar, dock är skjutdörrarna aningen för tunga att dra igen och jag har fått hjälpa även tonåringar att stänga dem då de inte orkade dra igång stängningsrörelsen.
Det kommer ett till sub-test av denna Berlingo senare i sommar när den fått agera husbil under ett par nätter, du kommer hitta det inlägget genom att följa arkivlänkarna i slutet av detta basinlägg.
Bakom Ratten På Berlingo PureTech 110
Bakom ratten så är det lite som att köra en transportbil. Berlingon har ett väldigt mjukt chassi som ger bra komfort när vägen är dålig men det är ingen bil man nöjeskör extravarv i rondeller med.
Men detta gör inget, Berlingo är primärt en fraktare av familj och den gör det bra. Instrumenteringen är skarp och logisk, ratt, knappar, pekskärm är alla riktigt trevliga att jobba med och bilens växellåda är lättjobbad samt att växelspaken sitter så till att man når den när höger armbåge vilar på det mjuka armstödet.
Allt fungerar bra i Berlingon. Handbromsen dras åt automatiskt när man parkerar och man låser bilen med ett lätt tryck på en markering på handtaget. Bilen är liksom enkel att handskas med.
Motorn har ett kul motorljud när den kommit upp i varv och det är tur eftersom man måste varva den en hel del om man har bråttom men bilen kommer bäst till sin rätt när man tar det lugnt och kör avslappnat.
XTR pack höjer förbrukningen något och färddatorn låg och pendlade runt 0,76 liter/mil men då körde jag också många och rätt korta resor. Det skiljer nästan 0,2 liter/mil mellan gamla NEDC och nya WLTP mätmetoden, blandad enligt den senare ska ligga på 0,73 med XTR pack.
Berlingo VS Andra Minibussar
Växlar man mellan Berlingon och t.ex. en #CrossTouran så märks det väl att Berlingon har många transportbilsgener kvar men den är lättkörd och alert trots att den är både längre och bredare än den vita Golf-baserade bussen.
Berlingo känns mer "ruffig" och en bil man gärna kör på lite sämre vägar och den har faktiskt en markfrigång på hela 18,8cm om man köpt till XTR pack.
Berlingo M har en tjänstevikt på 1,5 ton (det förklarar att den inte dunsar så tungt på dåliga vägar) och dragvikt på 1150 kg (diesel versionerna får dra 1300kg).
Summering Berlingo M PureTech 110
Gamla Citroën modeller kunde ha lite små udda speciallösningar men jag måste säga att nya Berlingo endast har ett "skumt" innertak när man väljer SHINE nivån. I övrigt är den en mycket städad, smidig och lättjobbad familje-transportör som har uppskattats av alla som åkt med i den (minsta grabben sa t.ex. spontant "Pappa, jag gillar verkligen den här bilen").
Jag personligen skulle köpa en manuell bensinare och lägga mig på FEEL nivån för att få ett traditionellt innertak, sedan välja den gråa färgen och även kryssa för en Webasto för kampanjpriset 10'.
Detta skulle ge mig en rymlig och välutrustad bil för runt 240' med 3 års nybilsgaranti och låga ägandekostnader. Har man behov av två extrasäten så är XL modellen ett mycket prisvärt alternativ som jag kanske återkommer till senare i år.
XTR paketet är för dig som kör på sämre vägar och det tillvalet kan även fås till den större Berlingo XL modellen.
Jag har testat en del andra person och transportbilar av detta märke och du hittar de testerna under #Citroen och här hittar du alla mina andra inlägg taggade med #Minibuss.