Testar Elbil Med Defroster, Rattvärme & Sätesvärme

Elbilar är verkligen i ropet just nu men hur fungerar de i Sverige, på vintern när det är massa minusgrader?

Jag testade detta innan påsk, alltså innan vi fick medelhavsvärme! :)

Elbil Minusgrader

Kallstart Med Elbil

Det har jag testat, eller nåja i -9 i alla fall och jag gjorde som man gör med bilar utan motorvärmare.

Alltså att man går ut å startar dem och låter de sedan gå på tomgång medan rutorna, sätet och kanske även ratten tinar upp..

Elbil Rattvärme DefrosterElbil Värme Vintern

Snabb Avfrostning

Det gick förvånansvärt snabbt att få upp värmen i elbilen och skulle den varit inkopplad i eluttaget medan den tinades upp så hade inte heller räckvidden påverkats..

Elbil Räckvidd Med Värme Vinter

10min Defroster = -20km räckvidd

Med alla värmekällor igång så räknade bilen ut att räckvidden blev 100km kortare men när rattvärme och stolsvärmen gjort sitt efter cirka 10 minuter så fick man tillbaka 80km av dessa.

Återkommer såklart till denna #Elbil lite senare men just värme och defrostertestet anser jag att den klarade riktigt bra. Hade trott att kallstarter skulle förkorta räckvidden mycket mer än ~20km.

Kör du en elbil och har en annan erfarenhet, kommentera gärna!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :