Test: Subaru XV e-BOXER

Detta inlägg skall handla om den kommande bilmodellen Subaru XV e-BOXER som ännu inte är produktionsklar. Testbilarna var  handbyggda förseriebilar men som ändå kändes väldigt "klara" i mina ögon och händer.

Tillägget e-BOXER betyder att detta handlar om Subarus hela nya hybriddrivlina men Svenska priser är inte klara ännu. Skulle gissa att Subaru XV e-Boxer i sin enklaste form börjar på runt 300'.

Front-Subaru-XV-e-BOXER-2020

Första Gången i en Subaru XV

Detta är första gången jag sitter i och kör en Subaru XV. Har inte haft något emot modellen, tvärtom har jag gillat looken men ändå inte lånat en pressbil för ett test.

XV har en väldigt söt framtoning men efter dessa dagar ihop så har bilen växt och jag vet numera att den är så mycket mer än en söt liten kärra.

Subaru-XV-e-BOXER-Front-Seat-Interior

Interiör I Subaru XV

Om man jämför interiören med större Forrester så är XV först och främst så mycket smalare och "tajtare", lite som Passat vs Golf.

Den är däremot så mycket roligare och mer modern i sin design än storebror, jag gillade de bronsfärgade inlägget i interiören skarpt.

Sittkomforten i XV var snäppet enklare än i Forrester och fjädringen snäppet hårdare. Detta ihop med en lättare bil gjorde XV mycket roligare på en snabb racingbana men även mer stötig i skogen där rötter inte kunde passeras i samma tempo som i Forrester.

Ute på en bred grusväg flög XV fram och var RIKTIGT underhållande att köra med sin 4WD och alerta stil. Den har en enklare version av X-mode men var ändå imponerade duktig i terrängen, faktiskt bättre i vissa snäva partier där den smalare karossen kom till nytta.

Back-Seat-XV-e-BOXERLastutrymme-Bagage-X--e-BOXER

Baksäte & Bagageutrymme

Baksäte och bagage är självklart mycket mindre än i Forrester men båda var fullt godkända.

Dragvikt-XV-e-BOXER

Dragvikt & Summering

Dragvikten på vanliga XV är 1400kg och e-BOXER kommer troligen ha något lägre släpvagnsvikt då tjänstevikten med batterier kommer kliva upp några kilogram.

Subaru XV e-BOXER har samma drivlina som Forrester e-BOXER men i XV stör jag mig inte lika mycket på LINEARTRONIC automaten, bilens lägre vikt gör bilen mer alert och livlig.

Subaru XV är en riktigt snygg och underhållande bil att ratta anser jag efter mina dagar ihop med den och om priset sätts rätt så är jag nästan mer köpsugen på en XV e-BOXER än en Forrester..

Läs gärna mer liknande inlägg under arkivtaggarna #Subaru, #SUV eller #Biltester.

Kommentera går också bra, alltid kul att höra vad ni tycker som läser, knapp för denna aktivitet finns här under.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

1 Besökare har kommenterat :
Unknown sa...

Jag har en XV e-boxer nu sen 201230. Spännande o se om bränsleförbrukningen sänks. Bilen är till full belåtenhet. Bekväm o ger god körglädje. Utsläppen är ju tyvärr som de är!