Den har en fulländad sportbilsdesign, ett sagolikt motorljud, en balans som en lindansare samtidigt som den levererar härligt ursinnig prestanda, så skulle man kort kunna summera Ford Mustang Bullit.
Exteriören Får Toppbetyg
Men lite mer vill ni väl höra om min vecka ihop med denna skönhet?
För hon ÄR en slank skönhet och Mustang Bullit är en HON trots att hon både låter och dricker som en karl.
Vad Betyder Bullit?
Tillägget Bullit anspelar på 50-års jubileet av filmen Bullit och motorn i denna sminkade Mustang GT är därför måttligt uppskrämd till 460hk/539Nm med hjälp av ett annat insug och ett ljudligare avgassystem.
Bak sticker det ut fyra utblås istället för två som på vanliga GT och inne i bilen hittar man specialsäten från Recaro med gröna sömmar. Fronten är annorlunda med en svart clean grill utan hästemblemet.
Riktigt snygg är den från alla vinklar tycker jag och den har dessutom helrätt chassihöjd. Dock hade den varit ännu snyggare med äkta gälar på huven (eller inga alls) och så kunde bakdelen klarat sig utan "Bullit" emblemet.
Bakom Ratten På Bullit
När du satt dig i den låga bilen, ner i den skålade förarstolen och stängt den stora tunga dörren så pressar du ner den manligt tunga kopplingen och väcker liv i besten med ett knapptryck.
V8:an mullrar igång och ljudet är verkligen maffigt redan på tomgång och det blir i princip bara bättre och bättre ju tyngre högerfoten blir.
Via menyerna (Mustangknappen på ratten) kan du ställa in en tystare start vi vissa tidpunkter och du kan även ställa in hur tröga dämpare och styrning skall vara. Vinterprogrammet gör Mussen märkbart tröttare och passar bra om man inte gillar sladdar.
Vinkelåttan kräver rätt duktigt med varv innan den ger den där herrejösses effekten som motorljudet ger sken av. När nålen passerat 4000 så är expressloket redo att ta dig expressfort till toppfarten 263km/h (0-100 sprinten tar 4,6 sekunder).
Se Bullit Filmen - På Youtube
Styrningen är alltid trevligt tung och den manuella lådan kräver rätt bestämda växlingar, två bra saker som stämmer in med bilens stuk.
Nu har ju jag testat EcoBoost och GT tidigare så jag visste att Mustangen inte heller skäms när vägen börjar svänga och Bullit är inget undantag utan den gillar inte bara breda tomma motorvägar och dragrace utan chassit är riktigt bra och hela bilen är förbannat lättkörd även när det börjar gå lite snabbare på kurviga vägar.
Gasar man lite extra när man stannar vid korsningar så släpper baken trots aktiverat antispinn men allt sker liksom harmoniskt och du lär dig snabbt njuta av dessa sköna släpp.
Digitala Mätare
Bullit versionen börjar på 531.000:- och om jag fattat det helt rätt så ingår både recarostolar och magneride (ställbara dämpare), dessa är annars tillval till vanliga GT för ~20.000/st.
Mätarna är digitala och går att anpassa med både färger och look, dessa känns skarpa och välgjorda som ni ser ovan.
Likaså finns Carplay, filhållningsstöd och radarassisterad farthållare samt en välljudande stereo med bas i skuffen (syns i filmen).
Summering Av Bullit
Bullit har egentligen bara ett par svagheter. Den anses av vissa som "inte riktigt pk" i dessa miljöfokuserade tider men de flesta blir ändå glada av den och kända som okända kommer fram och pratar samtidigt som de ler med ögonen.
Bilen är inte heller byggd för daglig baksätesåkning eftersom framsätet inte riktigt samarbetar när man står och säger sesam öppna dig.
Den sista punkten gäller ekonomi. Bullit är inte direkt billig att köpa, tanka eller hålla med lagliga bakdäck men om inget av dessa saker skrämmer dig, köp en Bullit innan retromuskelbilarna är historia!
Läs gärna fler liknande inlägg under #Biltester, #Ford och #KFR.