Jag har testat en rätt anonym fyrhjulsdriven liten Crossover som lyssnar till namnet Nya Mitsubishi Eclipse Cross och den både "gasade och bromsade" enligt mina 45 åriga biltestarsmaklökar.
Exteriör / Kaross / Design
Fronten är typisk Mitsubishi, den känns modern, riktigt tuff och fräsch enligt min smak. Framlamporna har inte bara snygg design utan de fungerar utomordentligt bra. De sitter högt och ger därför bilen ett riktigt bra halv/helljus när man kör nattetid!
Baktill har designen fått lite väl "vilda" former för min smak men en bra sak är ändå att den stora tvådelade bakrutan ger bra analog bakåtsikt.
Så exteriören gasar rejält framtill, håller jämn fart på sidorna och bromsar en del baktill, överlag är den en snygg liten bil!
Jag såg btw bilder på en röd Eclipse Cross kaross och då smälte baklysena och den horisontella listen in riktigt snyggt..
Interiör / Körkänsla
Om vi kliver in i den ljusa (tack vare panoramataket) Business utrustade Eclipse Cross:en som har skinnklädda stolar som standard och en rätt maffig stereo från Rockford Fosgate så känns det lite "oroligt" med alla olika platser där knappar spridits ut.
Kylan hade slagit till rejält när jag testade bilen så jag startade turbomotorn på 1,5 liter med en knapp och slog sedan på rattvärme samt defrostern i både fram och bakruta.
Mixen på olika typer av knappar är påtaglig och bilen har även en glidplatta som man kan styra menyerna i multimediaskärmen med, detta ger tyvärr en lite rörig känsla.
Körde en hel del med denna testbil och mina 186 centimeter satt väldigt bra i sätena, bilen var lättkörd som tusan och man hade bra sikt. Farthållaren hade radarassistans och fungerade rätt bra förutom att lådan ett antal gånger fick lite fnatt och varvräknaren åkte jo-jo mellan 2000-4000 varv.
Bilen har en CVT-låda och det var denna som spökade. Jag har ärligt ännu inte hittat någon bil där jag gillat den fullt ut och denna typ av beteende gör inte min inställning till "rem-johan-lådor" bättre tyvärr.
Den direktinsprutade MIVEC-motorn i sig var helt ok, lite törstig (0,75 l/milen i snitt för mig) men den var perfekt effektmässigt (163hk/250Nm) men jag tror ärligt att modellen med 2WD och 6MT låda är mycket trevligare att köra rent drivlinemässigt.
Mycket Utrustning i Business Nivån
Testbilen som var en "Business" hade massa utrustning och en sådan som imponerade var 360 kameran som verkligen gick att använda för att parkera perfekt mitt i en p-ruta eller mot en trottoarkant.
Så även om jag är en analog snubbe som gärna viker ner höger ytterspegel och kollar så att de fina svarta 18" fälgarna inte skrapas så lärde jag mig att lita på denna kamera som höll premiumklass.
Provbilens pris låg på 299.900:- och trots att bilen som sagt hade massa utrustning så anser jag priset i överkant.
Baksäte / Bagageutrymme
Baksätet höll mellanklasstandard men Eclipse Cross är en kort bil och att fälla baksätet och kasta in en barncykel kräver att cykeln inte har större hjul än 24" om luckan skall gå att stänga. Insynsskyddet bak gav ett väldigt billigt intryck och själva lastutrymmet var i småbilsklass.
Summering av Eclipse Cross
Man sitter högt och bra i Eclipse Cross, man har bra sikt, speciellt nattetid men drivlinan skulle behöva vara supersnål för att jag skulle acceptera CVT lådans lite jobbiga beteende.
Bilen har en modern yttre design som "gasar" men inredningen känns gammaldags och trots en hel del bra utrustning så lyfter tyvärr inte bilen inte riktigt hos mig utan slutomdömet blir lite svalt.
Inom kort skall jag även recensera nya Mitsubishi ASX som ligger i samma storlek och prissegment, den kanske kan vara ett smartare val även om den också har CVT lådor i alla versioner utom den allra billigaste modellen (som har en 5-växlad manuell låda).
Läs det testet och mina många andra Mitsubishi-tester under arkivtaggen som gott och gått heter #Mitsubishi.