Idag ska vi prata testbil igen men inte vilken vanlig dussinbil som helst utan en vätgasbil (även kallad bränslecell eller fuelcell) och modellen jag fått långtesta heter Hyundai NEXO.
Nexo tankas alltså med vätgas, som sedan används för att producera el när man pressar ner högerfoten. Elen som produceras driver sedan bilens elmotorer och för dig som chaufför är det i praktiken som att köra vilken elbil som helst.
Fuelcell - Inget Nytt För Hyundai
Hyundai har jobbat med denna typ av drivkälla sedan 1998 men nu finns alltså en serieproducerad bil ute. Ok, redan 2013 kunde man köpa en vätgasversion av Hyundai ix35 men vad jag menar är att NEXO är den första riktiga modellen som från grunden har byggts för vätgasdrift och den liknar faktiskt rätt mycket den konceptbil ("FE") som visades 2017.
Rent exteriört är NEXO en jäkligt modern och snygg SUV utan några löjliga extravaganta här-kommer-moderna-jag-påhitt.
Snygg Mattgrå "Folierad" Lack
Provbilens kaross hade en grymt fin mattgrå lack som såg folierad ut och Hyundai hade också tack och lov skippat att sätta blinkers och andra baklysen nere i en egen grupp. Dessutom hade NEXO-karossen även väldigt avancerade dörrhandtag som poppade ut när man med nyckel i fickan närmade sig bilen.. Effektfullt och snyggt!
Så, jag ger den 2 ton tunga (tjänstevikt) bilens kaross full pott!
Vid överlämningen fick jag även en demonstration av bilens många häftiga funktioner. NEXO har bl.a. fjärrstyrd parkering (RSPA) vilket innebär att man kan stå utanför bilen och med hjälp av fjärren och bilens alla kameror/sensorer låta bilen själv fickparkera i en lämplig parkeringsruta.
Krocktestad Med Bra Betyg
Vätgasbilar har ett ryckte om sig att vara "farliga" men denna NEXO har Euro NCAP testats och där fått ett 5-stjärnigt resultat.
Nästan Premium På Insidan
På insidan möts man av en väldigt ljus och luftig inredning (provbilen var en premium vars soltak gjorde inredningen ännu ljusare).
Premium ger bl.a 19" fälgar, soltak, KRELL stereo, takreling, around view monitor, döda vinkel varning, värme i baksäte och ventilerade säten fram
Stolarna hade både kyla/ventilation och ultrakomfort men inte lika kraftigt sidostöd som i den större SUV-kollegan Santa Fe (du hittar mitt test av den under arkivtaggen #Hyundai).
En rolig och rätt praktiskt funktion i NEXO är att det vid blinkning visas en bild framför ratten från den sida av bilen man blinkar åt. Kan tyckas tramsigt i början men rätt snabbt börjar man kolla på den bilden istället för att vrida på huvudet och kolla den analoga spegeln ute..
Den stora mediaskärmen är 12" stor och hela instrumenteringen känns fräscht modern men det stora pusslet av gråa plastiga knappar på mittkonsolen hör inte riktigt hemma i en premiumbil som NEXO är. NEXO har dock en premiumprislapp, den billigare Trend börjar på 849.900:- och Premium från 879.900:-. Dock är NEXO mer än en vanlig premiumbil, den är unik och i hela EU rullar endast drygt 500 vätgasbilar med Hyundai märke i grillen.
Hur Fungerade Den Bakom Ratten?
Vätgasdriften och hela drivlinan på NEXO är grym, bilen sticker inte iväg lika fort som de snabbaste elbilarna men känslan av skönt linjär acceleration är densamma.
0-100 går på 9,2 sekunder och toppfarten ligger på 179km/h och hela resan dit sker under ett härligt "sus" från bilens bakdel, ljudet är lite som ett lågt turbovinande.
Mycket Nöjeskörningar Blev Det
Måste säga att jag nöjeskörde rätt mycket med NEXO under vår vecka ihop bara för att den var så ruskigt lyxig, komfortabel, effektiv och härligt tyst.
NEXO kändes väldigt klar som modell men tyvärr är Stockholm inte lika klar för vätgasbilar ännu då det endast finns EN enda tankstation för vätgas, och denna ligger vid Arlanda flygplats (en full tank vätgas sägs kosta ungefär som en halv tank bensin). Så bilen i sig är en härlig kärra men det enda tankstället förhindrar full pott i betyg!
Vad säger du som läst hit - Tror du att vätgasbilar kan ge de rena #elbilarna (läs mer) en match eller tror du det är försent?