-->

Biltest: Mitsubishi L200 (Double Cab Premium)

Idag är det äntligen dags att få skriva av sig om nya Mitsubishi L200 som fått en "face-and-butt-lift", eller inte BARA det utan det har faktiskt hänt en massa saker även under plåten.
Provbilen är en dubbelhytt med ny 150 hästars 2.2 liters diesel, en ny orange sunflare pearl lack, ny 6-växlad automat och så massa "premiumutrustning" som ger ett grundpris på låga 324.380:- (du får lägga till momsen själv).
L200 har med andra ord ett riktigt konkurrenskraftigt grundpris som inte borde kräva några större smslån.
Test-Review-Mitsubishi-L200-2020

Frän Ny Kulör & Fräna LED Lampor

På utsidan märker man främst den fräna kulören, den snygga nya fronten och de coola moderna LED-slingorna till baklampor.

Min testbil var som redan sagt en dubbelhytt, "double cab" vilket gjorde den till en rymlig familjetransportör. Behöver man inte baksäte finns L200 även som enkelhytt, s.k. club cab:

Club Cab Komfort 150hk turbodiesel 6-vxl manuell, 269.900:-

Double Cab Explorer 150hk turbodiesel 6-vxl manuell, 294.900:-

Double Cab Premium 150hk turbodiesel 6-vxl automat, 319.900:-

Samtliga grundpriser ovan är utan Svensk moms och jag personligen skulle aldrig välja en enkelhytt.

Enkelhytten har dock längre flak, det är väl dess enda fördel (förutom det lägre priset), 185cm mot 152cm.

Interior-new-Mitsubishi-L200-2020

Inte Ultramodern Men Trivsam Insida

På insidan trivdes jag direkt! Förutom sköna framsäten så har L200 en sorts rå, stilren enkelhet som tilltalar mig.

Visst låter det fortfarande hemskt om man glömmer att knäppa bältena (som i alla Mitsubishis) och interiören känns även lite gammaldags trots att den skall vara uppgraderad i denna release.

Mitsubishi har i denna årsmodell petat in en massa nya säkerhetsfunktioner under huven på L200. Förkortningar som BSW, UMS, LDW, AHB, FCM och RCTA varnar dig som förare vid massa olika situationer, men alla dessa funktioner delar tyvärr på samma småjobbiga varningssignal - Funktionen är det dock inget fel på!
Funktionerna som JAG främst uppskattade var autostart/stop samt Carplay. Okej, det automatiska helljuset var ju också trevligt, ett halv/helljus som dessutom ger en riktigt bra ljusbild.
Läs gärna mer om funktionerna och testutrusta din egen L200 hos https://mitsubishimotors.se/.
Mitsubishi-L200-fyrhjulsdrift

Klassiska Skarpa & Enkla Mätare

Men mina damer och herrar, Mitsubishi L200 ska man inte köpa om man främst är ute efter en massa hjälpmedel och lull-lull anser jag.

Du skall köpa en L200 om du tänkt bygga sommarstuga på en fjälltopp eller dra 3,1 ton tunga släp där det knappt finns några vägar eller om du behöver 22 centimeter fri markfrigång och kanske kör på oplogade vägar vintertid - Ja ni fattar, när ni behöver en jäkla best!

Fyrhjulsdriften, eller hela den uppgraderade drivlinan i L200 borde få ett helt eget blogginlägg.

Normalt kör man (jag gjorde det i alla fall) bilen som tvåhjulsdriven och då kan du komma ner i en relativt låg förbrukning på runt 0.85 liter/mil om du tuffar på i lugn motorvägsfart. L200 blir dessutom väldigt tyst å bekväm i lugnt motorvägslunk i 80-90 i högerfilen, men allra lugnast och bekvämast går den dock (olastad) med fyrhjulsdriften inkopplad.

Även om L200 är en riktigt behaglig landsvägsbil så är det där vägen knappt existerar som den når sin ABSOLUT fulla potential.
Dess framkomlighet är B R U T A L och den blir bara roligare att köra ju sämre underlaget blir, bara slå på ena framkomlighets-funktionen efter den andra och låta bilen frustandes ta sig fram genom diken, vattendrag, lerpölar och sjuka lutningar. Just i denna version har det även tillkommit olika körprogram för snö, lera och grus.
Att koppla in fyrhjulsdriften sker mekaniskt med foten på bromsen och automaten i N. Ljudet borde läggas ut på Spotify under kategorin METAL för det är ett ljud som andas mekanik i dess ädlaste form!
Samma sak gäller när lågväxlar och diffar ska aktiveras, det sker med surrande och klonk som liksom får Haldex att springa och gömma sig under en rosa fluffig filt.
Test-L200-2020-Baklysen

Stor, Orange och Helt Fantastisk!

Den kanske inte är den mest politiskt korrekta bilen idag med sina 254 g/km i utsläpp och en årlig skatt på runt 12000:- men är det någon bil jag vill sitta i när zombieapokalypsen slår till så är det just nya L200!

Hade jag haft ett behov av en ostoppbar terrängbil med fem sköna sittplatser och ett rejält flak så hade jag lätt kunnat behålla denna 5,3 meter långa gyttjehålsälskande vän i familjen.

Läs gärna mina tidigare #Biltester eller varför inte hålla dig till arkivets hörn med bara #Mitsubishi?
0 Besökare har kommenterat :