Frän Ny Kulör & Fräna LED Lampor
På utsidan märker man främst den fräna kulören, den snygga nya fronten och de coola moderna LED-slingorna till baklampor.
Club Cab Komfort 150hk turbodiesel 6-vxl manuell, 269.900:-
Double Cab Explorer 150hk turbodiesel 6-vxl manuell, 294.900:-
Double Cab Premium 150hk turbodiesel 6-vxl automat, 319.900:-
Samtliga grundpriser ovan är utan Svensk moms och jag personligen skulle aldrig välja en enkelhytt.
Enkelhytten har dock längre flak, det är väl dess enda fördel (förutom det lägre priset), 185cm mot 152cm.
Inte Ultramodern Men Trivsam Insida
På insidan trivdes jag direkt! Förutom sköna framsäten så har L200 en sorts rå, stilren enkelhet som tilltalar mig.
Visst låter det fortfarande hemskt om man glömmer att knäppa bältena (som i alla Mitsubishis) och interiören känns även lite gammaldags trots att den skall vara uppgraderad i denna release.
Klassiska Skarpa & Enkla Mätare
Men mina damer och herrar, Mitsubishi L200 ska man inte köpa om man främst är ute efter en massa hjälpmedel och lull-lull anser jag.
Du skall köpa en L200 om du tänkt bygga sommarstuga på en fjälltopp eller dra 3,1 ton tunga släp där det knappt finns några vägar eller om du behöver 22 centimeter fri markfrigång och kanske kör på oplogade vägar vintertid - Ja ni fattar, när ni behöver en jäkla best!
Fyrhjulsdriften, eller hela den uppgraderade drivlinan i L200 borde få ett helt eget blogginlägg.
Normalt kör man (jag gjorde det i alla fall) bilen som tvåhjulsdriven och då kan du komma ner i en relativt låg förbrukning på runt 0.85 liter/mil om du tuffar på i lugn motorvägsfart. L200 blir dessutom väldigt tyst å bekväm i lugnt motorvägslunk i 80-90 i högerfilen, men allra lugnast och bekvämast går den dock (olastad) med fyrhjulsdriften inkopplad.
Stor, Orange och Helt Fantastisk!
Den kanske inte är den mest politiskt korrekta bilen idag med sina 254 g/km i utsläpp och en årlig skatt på runt 12000:- men är det någon bil jag vill sitta i när zombieapokalypsen slår till så är det just nya L200!
Hade jag haft ett behov av en ostoppbar terrängbil med fem sköna sittplatser och ett rejält flak så hade jag lätt kunnat behålla denna 5,3 meter långa gyttjehålsälskande vän i familjen.