-->

Reklam För Casino På TV – Inte Lika Vanligt Längre

Har du märkt att casinoreklamen på tv inte är lika vanlig längre? Det är inte bara någonting du har fått för dig, så är faktiskt fallet. Numera har regleringen av spel- och casinomarknaden i Sverige gjort att marknadsföringen måste ske på ett annorlunda sätt. Det innebär bland annat att casinoreklam på tv blivit mindre frekvent och att casinobolagen fått satsa mer på andra kanaler för att nå ut till potentiella spelare. Utiskt-Utkiksberg

För ett par år sedan valde många stora casinon och spelbolag i Sverige att göra samarbeten med olika svenska kändisar i ett försök att nå nya kunder. Tillsammans med kändisarna kunde man i reklamfilmer sända på tv, hos streamingtjänster på nätet och i andra kanaler nå ut till nya kundsegment och sprida kunskapen om den produkt man kunde erbjuda.

Men sedan den 1 januari 2019 råder nya regler på den svenska spelmarknaden och under coronapandemin har den svenska regeringen valt att inskränka rättigheterna och handlingsutrymmet för casinon och spelbolag online ytterligare. Det har inneburit att marknaden beter sig annorlunda när det kommer till casino och betting på nätet, samt att marknadsföringen nu delvis sker i andra kanaler och till stora delar på andra sätt.

Samtidigt finns det fortfarande reklam för casinon på tv och när du kollar på en linjär tv-kanal stöter du då och då på reklaminslag. Men i takt med att reglementet kring vad som får nämnas, på vilket sätt det får marknadsföras och i vilken utsträckning man får locka kunderna med erbjudanden har det också visat sig mindre lönsamt att investera pengarna i tv-reklam.

Det bör inte heller underskattas att hela tv-landskapet ser annorlunda ut i dag och för den som jobbar inom reklam- och PR-branschen är det uppenbart att marknadsföringen inom många branscher nu sker på annorlunda sätt gentemot tidigare. Det finns helt enkelt mer målgruppsspecifika kanaler att rikta in sig på för många företag och branscher i dag, och i takt med att streaming blivit allt vanligare har linjär tv tappat i räckvidd och exponeringskraft.

Solnedgång-E4-Kista

Vilka regler gäller för marknadsföring av casino?

För att marknadsföra casinon i Sverige finns det ett antal regler som måste uppfyllas för att inte riskera bestraffning, antingen i form av indragen licens eller rena böter. Dessa regler har på senare år blivit allt tuffare och har uppdaterats bara det senaste året, bland annat till följd av förändringarna i levnads- och beteendefönster som coronapandemin väntades föra med sig.

Enligt spellagen finns det ett par krav som hela tiden måste uppfyllas för att licenserade spelbolag i Sverige, däribland casinon på nätet, ska få upprätthålla sin standard som licenserade för den svenska spel- och casinomarknaden.

• Marknadsföringen av spelandet som sker måste vara måttfullt

• Reklamen får inte på något sätt vända sig mot personer under 18 år. Det gäller inte bara tv-reklam och annan direktreklam, utan handlar också om sponsringsavtal som inte får förekomma på produkter som är avsedda för personer som inte är myndiga.

• Det är inte tillåtet att rikta spelreklam direkt till personer som har stängt av sig själva via Spelpaus

Vidare finns det ett väl utbyggt reklamverk kring bonusar, som bara får erbjudas vid första tillfället som en ny kund registrerar sig och som inte får förekomma i annan utsträckning än så. Det är numera också begränsat vilken storlek som en bonus får ha. När det kommer till casinospel är det ett bonusvärde på maximalt 100 kronor som gäller för närvarande.

Trots dessa tuffare regler satsade spelbolag och casinon totalt 3,7 miljarder svenska kronor på att marknadsföra sig mot svenska kunder i Sverige under 2020. Det är däremot en klar minskning i jämförelse med 2019, men samtidigt en hög nivå jämfört med bara för tio år sedan. Det handlar delvis om att den digitala närvaron inom alla områden är ännu starkare i dag än för bara tio år sedan.

Däremot bör förtydligas att reklamen numera har skiftat fokus en aning, från att riktas till målgrupper som konsumerar linjär tv och andra tjänster som visar klassiska reklamfilmer, till andra kanaler och andra reklamformat.

Casinon utan svensk licens drabbas inte av hårdare regelverk

Om du vill spela hos Trustly casino utan spellicens finns det sådana och för dessa gäller inte marknadsföringsreglerna som gäller för svensklicenserade spelbolag. Den svenska spellagen har inte möjligheten att reglera aktörer som aktivt valt att stå utanför den svenska spelmarknaden. Å andra sidan har sådana aktörer inte samma fördelar som finns för licenserade spelbolag och casinon.

Samtidigt innebär det här en frihet för olicensierade spelbolag och casinon, som exempelvis har möjlighet att erbjuda bonusar på helt andra nivåer än vad som är tillåtet för svenska spelaktörer att göra. Det gör dessa casinon och bettingbolag online mer attraktiva även för svenska kunder, även om det inte finns möjlighet för sådana att marknadsföra sig exempelvis med tv-reklam i svensk linjär tv.

0 Besökare har kommenterat :