Jag har vanliga BMW R NineT på min potentiell-framtida-hoj-lista och jag stövlade därför in på BMW och bad om en sådan demohoj men de gav mig en helt ny Scrambler version istället – Denna är nästan samma sak sa de, fast du kommer sitta skönare och du har ett större framhjul på denna!
Scrambler – Inte Riktigt Min Kopp Av Te
Rent designmässigt är alla Scrambler-modeller oavsett märke helt fel i mitt huvud, men denna var ändå på något sätt COOL!
BMW bygger hojar som andas kvalité, det kände man direkt när man lagt i ettan och kört iväg, det liksom klonkar i och känns rejält på ett skönt sätt.
Kardandriften och den 1200cc stora boxermotorn ger ett sånt härligt vrid (109hk/116Nm) och jag skulle säga att just skjutsen av vridet är hojens bästa kort, på andra plats kvalitétskänslan.
Den gick som ett lok, tryggt och den liksom frustade rakt fram även om den inte protesterade när man hittade en krokig snabb bit landsväg.
Man satt som en jäkla BOSS med händerna på det breda styret!
Boxermotorn ger en skönt låg tyngdpunkt men också en märklig känsla när man snabbt varvar den, känns som hojen “ålar” sig. Märkte det första gången då jag växlade ner och gav mellangas med kopplingen intryckt i 50-60.. Säkert nåt man lär sig att gilla?
Brett Avskalat Styre För En BOSS
När du kör så har du ovan mästerverk framför dig, ja om man gillar den cleana avskalade stilen och det GÖR jag men jag måste säga att denna var snudd på för avskalad.
Skulle varit ännu snyggare med en något större singelmätare, gärna en digital sådan med retrostil som hade mer tydlig info i mitten..
Hursomhelt, en gedigen hoj detta som slungar iväg dig när du vrider lite på högerhanden och allt sker under tysk pampig precision!
R Nine T är helt klart still in the game, den vanliga modellen alltså!
Här hittar du andra motorcyklar jag testat: #HojTester.