-->

Test: Energica Eva Ribelle RS 2024 (Elektrisk motorcykel)

Energica Eva Ribelle RS, så hette hon röda Italienskan som tog min oskuld när det gäller stora tunga elhojar.
Det första ni som googlar hit lär undra över är pris, laddtid och räckvidd misstänker jag så vi drar av det plåstret direkt:
Grundpris: 329.900:- 
Räckvidd: 420km stad (halveras vid landsvägskörning)
Laddnning: 1h via snabbladdare
Test-Energica-Eva-Ribelle-2024

Helt Rätt Streetfighterlook

Utseendet är det inget fel på, ser ut som en rå streetfigter och är man inte kännare så ser man inte direkt att detta är en elhoj.

Vill man kosta på hojen Öhlins så finns ett sånt kit att välja till för 35000 extra.
Test-Köra-Elhoj-Eva-Ribelle

En Spak Mindre Att Tänka På

Bakom styret är det som på vilken annan modern hoj som helst, förutom att du inte har något kopplingshandtag att klämma på.

RS ger dig maximalt hela 171 hk och 222 Nm och accelerationen känns rejält kan jag lova, speciellt eftersom du slipper växla utan det bara fortsätter mata på (0-100 km/h tar 2,6s).
Hojen väger mer än en vanlig traditionell streetfighter som brukar ligga runt 200kg, denna elhoj är 60kg tyngre (fast 2024 har ändå bantats med 10kg mot förra årets modell). Tycker dock inte den kändes tung eller klumpig ute på banan jag provkörde den på.
Enda jag inte gillade med konstruktionen var att denna har en växellåda som kräver service, det vill man ju liksom slippa på en hoj med elmotor. Du åker ju ändå på att serva dämpare och bromsar men drivlinan hade jag velat slippa serva.
Ute på vägen hörs även kedjan rätt mycket, den hade gärna fått vara tystare (kardan eller rem) på en annars tyst elhoj.
Skulle GÄRNA långtesta denna hoj under en vecka, pendla till jobbet och ladda den där bland alla elbilar, kolla hur den är att köra mellan bilarna på essingeleden eller på en långtur på krokiga landsvägar.
Läs gärna mina många andra #Hojtester.
0 Besökare har kommenterat :