Ett UFO Flög In I Min Hoj
Jag vet fortfarande inte vad som flög in i kylaren och som ni ser så dunkade samma UFO även in i krashpucken som fick ett märke.
Någon tung metallbit som lossnade från en bil i högerfilen eller att den bilen körde på något som däcket sedan slungade upp på mig, eller så var det en riktig utomjording!
Vad Var Det Svåraste Med Bytet?
En ny originalkylare kostade >10.000:- hos Kawasaki Sverige så jag beställde en från eBay UK för 55£ + 10$ i frakt och den såg ut som original och kom hem på en dryg vecka.
Tappade ut allt kylarvatten genom att lossa den nedre slangen och lät det rinna ner i en balja.
Sedan lossades andra övre slangen och elfläkten på baksidan som jag hängde upp i ett snöre så att den inte hängde i sin elkabel.
Därefter jämförde jag nya och gamla kylaren på golvet så att de såg lika ut och därefter montering omvänd ordning.
Svåraste Var Att Hitta Rätt Kylmedel
Mekjobbet tog inte mer än 30-45min max och det svåraste var helt klart att hitta rätt kylmedel inför jobbet.
Det stod en sak i hojens instruktionsbok och kawasakiforumen sa en annan sak. Jag litade på min lokala Kawasakihandlare och köpte Motuls gula glykol som var certifierad för min hoj, dyrt som fan men det gick inte i så mycket, precis över 2L om jag minns rätt.
När man fyllt på och stängt kylarlocket var det bara att varmköra, kontrollera läckage och sedan vänta ännu mer och se att fläkten gick igång och att motortempen gick ner som den skulle.
Ett lagom svårt mekprojekt med andra ord som alla klarar av!