Test: Köra 1000km Långresa På Nakenhoj I Regn/Kyla

Jag har haft mitt tunga MC kort i två år nu och jag kör så mycket jag kan till/från jobbet eller till/från min bättre hälft. Hon tog sitt hojkort året efter mig och körde sin egen Honda på denna Ölandsresa.
Stockholm-Öland-Tur-Retur-Motorcykel-1000km

Boka Boende Tidigt

Vi bokade boendet i Kalmar redan i Januari men resan ägde rum direkt efter påsk. Vi trodde vädret skulle vara sådär supervarmt som det oftast brukar under påsken men så blev det inte i år.

Det regnade, blåste nordvindar och var runt 10 grader.

Jag tänkte därför surra lite om mina erfarenheter kring det här med att köra långresa, i kyla med en nakenhoj och göra det riktigt hardcore utan några kåpor OCH även ha med sig all packning i en ryggsäck på ryggen.

Klädsel

Första punkten är klädsel. Vi hade som sagt prognosen runt 10 grader, nordvind och regn på vägen ner från Stockholm och det var en jäkla prövning. Har du samma prognos, ta på dig det absolut tjockaste och varmaste du har!

Jag hade SEX lager på överkroppen där översta var ett regnställ som tyvärr inte var det bästa utan släppte in vätska så mitt tips är att skaffa ett bra regnställ som inte tar stor plats.

Ett av lagren var dessutom en sån där “windstopper”.

Även om du har handtagsvärme (som jag har) så kommer du att behöva ha så mycket du kan på händerna. Har du handskar med elvärme, ta på dom och kanske även ett par såna där gummihandskar som läkare har på sig (för att stoppa väta).

Du kan inte klä dig FÖR varmt helt enkelt, så länge vi pratar nordvindar, regn och 10 grader och på en nakenhoj.

Öronpluppar

Skaffa ett par såna där öronpluppar som ska reducera vindbrus, jag lovar att du tackar mig sen! De dämpar inte allt men du blir inte lika trött på vindbruset!

Packning-Hojresa-Endast-Ryggsäck

Packning / Ryggsäck

Det som tog 1/3 av packningen var ett par löparskor, därutöver hade jag med mig underkläder och ett gäng tunna träningströjor och ETT par tunna byxor. 25L räcker långt så länge du har ett boende där det ingår tvål/handdukar/sänglinnen m.m.

Allt onödigt lämnades hemma. Tandkrämen var en liten tub och träningsklocka och laddare lämnade hemma pga vikt/plats.

Ryggsäcken jag skaffade för resan var 100% vattentät och den satt riktigt mjukt och bra på ryggen – Två bra saker om du ska ha den på ryggen i ösregn under en hel lång dag. Axlar och rygg mådde helt ok efter resan.

Värme och Tankpauser

Ska man köra 500km nakenhoj på en dag i kall väderlek så är det ett stopp i timmen ungefär och man kör ogärna inte snabbare än 100 i snitt. Vi stannade ofta för att tanka, värma händer och fika/äta.

Intercom = Ett måste

Åker du ensam eller med andra, skaffa ett bra intercomsystem oavsett så blir det mycket roligare. Åker du själv kan du lyssna på skön dödsmetal så håller du farten uppe.

Köra-100mil-med-nakenho-utan-kåpa

Hojservice / Tvätt

Före resan kollar du såklart att hojen mår bra, att däcken har rätt tryck och att kedjan är insmord samt att oljan i motorn är på en bra nivå. När du kommer hem får du viga ett par timmar åt puts för din kära nakenhoj har aldrig varit skitigare när du kommer hem.

Långresor Inget För Oss

Det var roligt att testa och speciellt roligt att göra resan ihop med någon som är lika hojtokig som du själv men vi två kommer troligen inte göra denna typ av “långresor” fler gånger, inte i kyla i alla fall!

Nakenhojar lämpar sig bäst för turer på 1,5-2h.

Samtidigt är denna hojtyp 100% min grej och jag kommer nog aldrig skaffa en adventure med höga kåpor för att långresor ska bli mindre jobbiga, då tar jag hellre bilen (men stänger såklart inte adventuredörren HELT innan jag testat),

Med det skrivet, kolla nu in mina många #Hojtester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

Här i #BloggArkivet hittar du senaste inläggen men även alla gamla sorterade snyggt under respektive kategori.. In och botanisera där!

Bloggens Facebook och Instagram kanaler följer du väl redan?