Jag ville ju allra helst testa en Yamaha XSR900 med Racing Line systemet men fick istället låna denna Yamaha MT-09 med Akrapovic Racing Line 3-1 helsystem och det funkade ju också!
Mappning Rekommenderas
Har alltid tyckt att Kawasaki Z900 och Yamaha MT09 slåss om ungefär samma köpare men att Z900 låter roligare med sin radfyra.
MT09 med detta katalysatorlösa helsystem från Akrapovic lockar dock fram ett ljud som väl matchar en Z900 med öppet system.
En MT09 startar från 129.900:- och extrakostnaden för raceline systemet är runt 13000:-. Du ska inte behöva mappa om hojen, dock rekommenderar jag det för att motorn ska gå optimalt samt att du även kan släcka den irriterande motorlampan som annars lyser gult.
Original så ger MT09 motorn 119hk, efter mappning kan du säkert klämma ut 10-15hk mer ihop med racing line systemet.
Kompakt och Lättkörd Streetracer
Man sitter rätt avslappnad på en MT09, ungefär som på en Z900 och de känns även väldigt lika i kurvor – Båda är väldigt lättkörda men pigga. MT09 känns snäppet lättare med sina 193kg fulltankad och den lär vara en av de enklaste hojar att öva wheelies med.
MT09 årsmodell 2025 är en väldigt snygg modern hoj och enligt mig har den en snyggare front än Z900. Min test MT09 hade även tail tidy vilket är ett måste för rätt stuk. Ljuddämparen från Akra satt också som en SMÄCK på denna MT09.
Racing Line systemet lyfte verkligen både utseende samt ljudet och därmed även hela hojen till en ny nivå och jag skulle kunna tänka mig en sån här fast jag skulle välja en helsvart..
TIPS! Du hittar video och ljud på min Instagram.
En enda konstig sak med denna MT09 var att blinkers-reglaget inte var som på andra hojar, bara dumt att göra om något som fungerar så bra på alla andra motorcyklar!
Läs gärna vidare bland mina många andra #Hojtester.