Ett par bultar i motorrummet hade vibrerat loss och orsakade ett litet stopp på Mantorp 1/5. Bland annat en av de smala, långa generatorbultarna som åkte in i generatorfläkten och lät som ett helt haveri.
Jag tror att generatorn vred sig i samband med detta och tog i kamremskåpan eftersom det hade lossnat en liten bult där med. Eller så var det tvärtom att kåpan börjat lossna, och tog i generatorfläkten.
Din Bil Akalla hjälpte till att beställa nya bultar idag. Beställde även den bult som håller i generatorfästet mot blocket. Enligt VAG’s skisser skall det sitta en bult enl. pilen nedan men jag har inte kollat om det finns gänga i godset bakom och vem vet denna generator kanske kommer från en annan bil? Återstår att se. Beställde även låsvätska som tål värme så inför nästa resa med Mk1:an skall jag försöka låsa gängor och dra åt alla synliga bultar i motorrummet.
Nya Bultar beställda hos Din Bil
Ett sista slutord innan du surfar vidare!
Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!
I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.
Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer
© Copyright 2009-24, Text/bilder tillhör
FixarFarsan
| Publicerat:
5/03/2010 01:03:00 em
Generatorn + hållarn är från orginalmotorn.
Vet att det skall sitta en bult i hålet (vid pilen) när den sitter på originalblocket. Är nu lite osäker ifall det var problem med att montera denna bult på 2-litersblocket eller om den också lossnat... får väll bjuda på en flaska loctite så att du kan få behålla alla bultar på bilen ;-)
Ok, tack för infon! Jag beställde den bult som ska sitta där på org blocket så jag testar helt enkelt och loctajtar dit resten av bultarna så gelleråsen blir av! Spara din loctite till ditt nya bygge du :)