Numera körs inte bilen varje dag och till jobbet har jag bara drygt en mil så på vintern kan bilens batteri behöva lite konstgjord laddning för att orka starta i 15-20 minusgrader som vi haft denna vecka.
CTEK Laddare - Ett Måste I Varje Garage
Jag köpte en CTEK batteriladdare till gamla racebilen Golf Mk1 och den fungerade även bra till båtens batteri och nu idag får den ladda vår andra vardagsbil.
Öga På Batteriet Visar Batteristatus
På de flesta märkesbatterier finns ett litet öga som visar batteriets status. Se bilden nedan. Svart betyder att batteriet är helt och kan ta emot laddning och fungerar normalt. Grön symbol betyder fulladdat. Blir det rött ska du börja fundera på ett nytt batteri.
Man kan behöva torka batteriet lite för att hitta polernas symboler(På Polon är alla kablar till batteriet svarta). Sätter därefter röda laddarklamman på plus och sedan svarta kabeln på minuspolen.
Lägg CTEK Laddaren Under Huven
När + och - polerna sitter ordentligt kopplar jag in laddaren i eluttaget och idag väljer jag vinterladdning som är lite effektivare än den vanliga bilsymbolen.
Vinterläget skall alltid användas på nyare AGM batterier som sitter i alla bilar med Start & Stop system. Läs mer om detta i mitt nya andra testinlägg där jag testar nya CTEK Start & Stop CT5.
Sen är det bara att stänga motorhuven försiktigt och vänta tills den gröna lampan på laddaren indikerar fulladdat batteri. Ett helt tomt batteri brukar ta en hel natt att få fulladdat.
Läs gärna mina andra liknande inlägg taggade med #Bilservice.