-->

Test: CTEK CT5 Laddare + Battery CTX Sense

Test av nya batteriladdaren CTEK Start & Stop (CT5) samt smarta CTX Battery Sense modulen, detta är dagens material.

Testbänken är vår minibuss utan Start & Stop funktion fast med samma typ av AGM batteri som just Start & Stop bilar brukar ha.

Test-CTEK-CT5-Start-Stop CTX-Sense

CTEK Start & Stop CT5 Laddaren

Jag har även en äldre CTEK batteriladdare som använts flitigt genom åren och lägger man den bredvid som referens så har nya CT5 klart mindre "tekniska" knappar och indikatorer än gamlingen.

CTEK CT5 laddaren ska helt enkelt vara smartare och det enda du egentligen behöver tänka på när du ska ladda ditt bilbatteri med den är att först ansluta röd kabel till + och svart till - minus på batteriet och DÄREFTER ansluta den till elnätet. Skulle du göra tvärtom med + och - ska den klara den tabben med.

CTEK CT5 stödjer laddning (upp till 3.8A) av alla typer av 12 volts bly-syrabatterier. T.ex. WET, MF, Ca/Ca och GEL fast den är alltså "optimerad" för AGM/EFB-batterier som den i vår minibuss.

Efter inkoppling av CT5 till strömming sker först en CHECK, sedan CHARGE och därefter underhållsladdning som betecknas med CARE.

Skillnad-CTEK-Multi-XS3600-CT5-Start-Stop

CTEK CT5 vs Multi XS 3600

Min gamla CTEK MULTI XS 3600 kan man styra lite mer manuellt fast då krävs det givetvis att man först kollar upp vad bilen (eller hojen) har för batteri och sen googlar sig hit till detta blogginlägg.

Då kan du får reda på att med en Multi XS 3600 ska man ladda ett nytt AGM batteri med valet "snöflinga" som ger lite högre spänning (14.7V/3.6A), samma läge som CT5:an alltså ska välja med automatik.

Vad-Ingår-CTEK-CT5-CTX-Battery-Sense

Vad Ingår i CT5/Sense Paketen?

Varför jag visar ovan bild är bara för att notera att det följer med en kort "Comfort Connector" kabel. Den har samma kontakt som på den comfort kabel som jag fick med i min äldre CTEK vilket är trevligt, ja att CTEK behåller samma standard på kontakter.

Comfort kabeln kan du alltså skruva fast på batteriet och dra fram en bit så att du inte ens behöver lyfta på batterikåpan när du ska ladda.

Men jag är av gamla skolan och när jag var ung var det noga med ventilation när man laddade bilbatterier samt att man skruvade upp korkarna på varje cell.. Så jag fortsätter att lyfta batterikåpan, kolla av batteriet visuellt och sedan köra med klämmor direkt på +/-.

Men åter till komfortkabeln. Det finns även en längre variant av comfort connector (sätt ett ladduttag lite diskret i grillen t.ex.) som även har små smarta statusindikatordioder på. Låter väl rätt smart det? Fast ännu lite smartare är väl den nya CTEK CTX Battery Sense modulen som jag skriver mer om längre ner..

Inkoppling-CTEK-Sense-VW-AGM-Batteri

Installation-CTEK-CTX-Sense

Installation CTX Battery Sense

Installationen av CTEK CTX Battery Sense "hårdvaran" på vår VW #CrossTouran krävde att man klippte upp ring-kontakterna eftersom batteripolernas mutter var "låst" genom en fabriksmosad gängtopp.

Hittade en lämplig plats på stötdämpartornet att sätta modulen på med medföljande häftkudde. Rengjorde platsen noga, tryckte på plats och buntade fast kablarna till batteriets luftslang så att de inte störde stängning av batterikåpa. Ser nästan ut som original.. :)

CTEK-Sense-Webasto-Värmare

CTX Battery Sense App

Mjukvaran eller "appen" laddades ner och parkopplingen gjordes enklast genom att man kopplade bort strömmen till CTX battery sense och gjorde sedan en sökning från appen direkt när den återfick strömmen igen (man kunde även manuellt ange en lång ID sträng).

I appen kunde man sen ställa in om man ville ha push notiser när batteriet ändrade status och den hade även en snygg funktion som sparade historik grafiskt. Ovan ser ni t.ex. hur Webasto påverkar batteriet när den står och kör fläktarna i 10 eller 25 minuter..

Summering

Nya CT5 laddaren kändes helt "rätt i tiden", för de flesta av dagens bilägare vill nog bara jacka in en laddare och inte bry sig eller lära sig något om vad det sitt i för batteri i bilen och hur den ska laddas bara plug and play som Windows kallar det.

CTX Battery Sense kändes på pappret först lite nördigt "för en bra bilägare märker ju själv när batteriet behöver laddas" men väl på plats så fungerade den över förväntan och vi som kör bensinvärmaren nästan varje dag nu på vintern får via CTX appen en liten pling när det är dags att ladda på med strömming. Förhoppningsvis sker detta INNAN jag själv märker att det är dags att ladda..

Detta inlägg presenteras i samarbete med CTEK och jag arkiverar det under taggarna #SmartaHem samt #BilService.

0 Besökare har kommenterat :