En Polo GTi av föregående modell (Tillverkad 2009, modellkod 9N3) fungerar fint som vinterbil. Värmen i stolarna och inne i kupén kommer snabbt efter start. Defa Motorvärmare och Kupéfläkt på morgonen ger en ljummen bil efter 45 minuter trots över 10-15 minusgrader ute.
Den relativt lätta tjänstevikten på 1239Kg ihop med 150hk på framhjulen kan ibland stressa antispinn och ABS funktionerna så det är bra dom sitter som standard på en Volkswagen Polo GTi.
Enda bristerna som jag märkt är att det byggs upp enorma snöhögar precis bakom framhjulen. Dessa fryser fort och när man sedan kör i farthinder dunkar det till i karossen eftersom bilen är sänkt med H&R fjädrar. Man får alltså försiktigt knacka bort högarna inför varje resa om man inte vill riskera karosskador men det kan man leva bara för att få köra lågt :)
Man får också vara väldigt lätt på gasen om man ska iväg utan rassel från dubbdäcken. Det krafsar lite i stort sett varje start (eftersom Antispinn inte griper in direkt) fast man kör som den gubbe man är..
En liten annan brist är att reglagen för värme och fläkt inte är belysta mer än via ett par prickar så man får helt enkelt lära sig hur utblåsreglaget ska stå för att frosta av mot rutan eller både ruta och fötter.
Klicka här för att läsa fler inlägg om vår Volkswagen Polo Gti.