Test: Mitsubishi Outlander 2,4 FFV 170

Nybilsgaranti till 2020, nästan 2 decimeter i markfrigång, 170 bensinhästar, justerbar fyrhjulsdrift och ett kampanjpris på 229.900:- låter väl inte helt galet eller hur?

Snett framifrån Mitsubishi Outlander 2,4 170hk Provkörd Test

SUV nummer tre (Läs om ettan Kuga och tvåan Qashqai) är alltså en Outlander från Mitsubishi som i detta kampanjutförande drivs av en bensinfyra på 2,4 liter ihop med en manuell 5-växlad låda.

Vissa annonser av Outlander 2,4 har FFV som tillägg och kan alltså även köras på Etanol/E85 men jag är inte helt säker att detta gäller just denna provbil.

Bilderna blev helt ok denna gång trots att de är tagna med en riktigt simpel och glappande mobilkamera eller vad säger ni?

Grillen front Mitsubishi Outlander 2,4 170hk Provkörd Test

Mitsubishi har ett väldigt tydligt och rakt formspråk på sina bilar som tilltalar mig mer än vi-böjer-till-alla-linjer-så-mycket-vi-kan stuket.

Strålkastare Mitsubishi Outlander 2,4 170hk Provkörd Test

Just denna bil hade vanliga reflektorer och hey – ingen LED slinga!?

Bild Bakifrån Mitsubishi Outlander 2,4 170hk Provkörd Test

Bakluckan sitter väldigt högt upp och lasttröskeln kommer vara helt oacceptabel eller..

Bild Bakluckan öppen Mitsubishi Outlander 2,4 170hk Provkörd Test

..så har denna bil en tvådelad lucka i amerikansk stil som även går att använda till pall medan man knäpper sina pjäxor för att sno säljarens fras ;)

Gammaldags tändningsnyckel Bilnyckel Mitsubishi Outlander 2,4 170hk Provkörd Test

När det är dags att starta bilen får man gräva fram nyckeln alá 80-tal ur fickan (det finns “keyless” system i dyrare Outlander modeller).

Förarsäte framsäten Mitsubishi Outlander 2,4 170hk Provkörd Test

Förarmiljön var en trevlig överraskning. Stolarna och hela inredningen var mycket bättre än jag förväntat mig och instrumentpanelen var delvis klädd i något läderliknande material som livade upp.

Instrument Mitsubishi Outlander 2,4 170hk Provkörd Test

Rakt framför dig som förare har du denna vy och visst är det lite plottrigt och smått på displayen för oss äldre gubbar men jämfört med t.ex. Qashqai som slåss i samma division så ligger denna klart över “slutspelsstrecket”.

Värmereglage Mitsubishi Outlander 2,4 170hk Provkörd Test

Vreden för ventilation sitter rätt lågt och här börjar jag få lite pickup känsla även om inredningen inte är fullt så arbetsfordonsmässig.

Pickupkänslan blir ännu starkare när man kör iväg med bilen för även om modellen fått tillägget “komfort” så är denna bil råare på vägen och mer åt terrängbilshållet än de andra SUV:arna jag provkört.

Om du kört en 10 år gammal Jeep Cherokee så vet du lite hur Outlander känns på vägen, dock är denna bil något högre på komfortstegen men ändå - den känns mer “rejäl” än andra Crossovers.

4x4 inställning vred Mitsubishi Outlander 2,4 170hk Provkörd Test

Tittar man ner mellan stolarna igen vid nästa rödlyse hittar man ovan vred som reglerar fyrhjulsdriften.

Mittkonsolen Mitsubishi Outlander 2,4 170hk Provkörd Test

Lyfter man blicken från 4x4 vredet ser man denna rätt så stilrena mittkonsol, dock är informationsdisplayen alldeles för liten och jag hann inte se ett dugg av vad som visades i den under provturen.

Outlander är lite efter när det gäller krocksäkerheten både för de inne i bilen och eventuella fotgängare som råkar illa ut. Samma gäller bränsleförbrukningen som är deklarerad till 0,87 liter/mil vid blandad körning.

Bilen är ändå ärlig på något sett, den har inte högst komfort kanske men man får intrycket av att den inte lär klaga när båten ska dras upp, under fjällresan eller när man har en hal oplogad backe framför sig till sommarstugan.

Vore ändå intressant att testa samma terrängbana jag körde med nya Tiguan, (läs mer när jag terrängkörde med Tiguan).

På en tom snömoddig parkering provade jag att stänga av antispinn på Outlandern och ställa 4x4 vredet i LOCK. Då förvandlades bilen till en kul sladdande leksak för oss vuxna pojkar! (Säljarens hade såklart en ännu värre vinterleksak, kolla in hans EVO X här)

Edit: Nästa generation av Outlander står parkerad bakom hörnet men jag hoppas jakten på “premium” inte suddar bort den lite grövre imagen nuvarande modell har. Läs mitt test av Outlander 2013 här.

Har du några erfarenheter av Outlander eller synpunkter på inlägget, dela med dig av dem genom att lämna en kommentar nedan..

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

5 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Du borde ha en SUV kategori med topplista, var skulle denna hamna? Före eller efter Q7 haha /Franke

FixarFarsan sa...

Franke, ingen dum idé faktiskt, kanske blir en sådan kategori snart? :D

Denna Mitsu och Q7:an är lite olika SUV:ar och kanske inte ska mätas 1:1..

Har filat på en topplistsida länge men gått bet scriptet kring automatisk sortering baserad på betyg.. kanske också kommer?

Unknown sa...

Så här ett par år efter, vad är dina tankar kring att köpa en beg 2010-2011 som gått under 10k mil? Tryggt köp? Bättre satsa på Cross Touran med årsmodell 2012 och frammåt? Vi är en liten familj på landet som då och då behöver 7-sits.

FixarFarsan sa...

Outlander är AWD och mer drag/terrängduglig, CrossTouran är FWD trots sitt snygga smink (vi har en sån 2015 själv :). Hur mycket fyrkrafs är ni i behov av? Tänker på plogning på vintern m.m.?

Unknown sa...

Egentligen inte så mycket.. Det är lite grusväg sista biten hem och så gillar vi att åka på utflykter där det kanske kan vara lite kulligt, så egentligen är det väl den extra markfrigången vi vill åt. Vi känner oss egentligen ganska säkra på båda modellerna och det handlar nu om att hitta rätt bil till rätt pris (vi letar beg). Outlandern blir i så fall 2010-2011 för vi tycker de är snyggast. CT kan vara äldre förutsatt att den inte gått längre än 10k mil och inte har tsi/dsg om den är äldre än 2012 då det verkar vara lite si o så med kvaliteten (kan du bekräfta?) Budget 100-150kkr. Har du andra tips på motsvarande bilar så är jag så klart väldigt tacksam :)